فروشگاه اینترنتی پخش زنده گالری تصاویر آرشیو پرسش و پاسخ بانك صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلي
  جمعه  7 ارديبهشت 1403 - الجمعه  16 شوال  1445 - Fri  26 Apr 2024
منوی سایت    
صفحه اصلی   آرشيو  > اخلاق و اجتماع > جلسه يكصد و پنجاه و هفتم شرح حديث عنوان بصري

جلسه يكصد و پنجاه و هفتم شرح حديث عنوان بصري


بسم الله الرحمن الرحيم

 جلسه 157 شرح حديث عنوان بصري در تاريخ 29 رجب 1429 برگزار گرديد. در جلسات گذشته حضرت آية الله طهراني راجع به كيفيت فراغت نفس و آمادگي در قبال پذيرفتن حقايق بياناتي ايراد فرمودند و بحث به اينجا رسيد كه نفس انسان بواسطه نقاط ضعفي كه به جهت تعلق به دنيا در او وجود دارد،در قبال حوادث و رخدادهايي كه با آن نقاط در ارتباط است واكنش نشان مي دهد . و انسان بايد متوجه باشد و نسبت به آن موارد تا حد امكان دقت نمايد.

اهم مطالب اين جلسه عبارت است از:

1 – تنها راه عبور انسان از نفس خود و كشف نقاط ضعف ، ارتباط با شخصي است كه إشراف كامل به تمامي نفوس داشته باشد.

2- علامه طهراني رضوان الله عليه مي فرمودند: هيچ راهي براي ما وجود ندارد جز اينكه بين خود و خدا صادق باشيم و همين صداقت را هم با مردم ادامه دهيم.

3-مرام مؤمن در پيشگاه الهي بايد مرام صدق باشد.

4-شيعه أميرالمومنين كسي است كه با تمامي افراد چه كافر و مسلمان صادق باشد.

5-گريه كردن معاويه و تصديق او بر صفات  وخصائص أمير المومنين عليه السلام

6-در جنگ صفين فقط صداقت و خلوص أمير المومنين خودنمايي مي كند.

7- نكات ظريف ،دقيق و عبرت آموز جنگ صفين

8-هدف به هيچ وجه وسيله را توجيه نمي كند.

9- أمير المومنين در جنگ صفين مي فرمايد: ايجاد حكومت اسلامي در شام و اقامۀ عدل الهي ارزش يك عمل خلاف(بستن نهر بر شاميان) را ندارد.

10-تأكيد علامه طهراني به رفقاي خود نسبت به اطلاع بر تاريخ ائمه اطهار

11-وقتي نفس انسان محكم بشود ،ديگر متشابهات و افكار شيطاني بر نفس او خطور نمي كند و اين همان مقام مخلصين است.

12-تاكيد حضرت علامه طهراني بر خواندن روايت شريف عنوان بصري و تفكر در فقرات آن

13-تاكيد بزرگان بر تلاوت قرآن از روي قرآن بواسطه اثرات خاصي است كه در الفاظ آنها موجود ميباشد.

14- تفسير فقرۀ أما اللواتي في الرياضة : فإياك أن تاكل ما لا تشتهيه از روايت عنوان بصري

15- تفسير آيۀ : يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين

16- فلسفه و علت خلق مأكولات و مشروبات ، به كمال رسيدن انسان است.

17- مرحوم آقاي حداد مي فرمودند: غذا را به اندازه اي بخوريد كه شما آن را خورده باشيد نه اينكه آنقدر بخوريد كه غذا شما را خورده باشد.    

18- نقل حكايتي مُعجب از حضرت علامه طهراني پيرامون احترام به حقوق افراد

19- انسان با تدبّر در ممشي و سيرۀ  علماء  و بزرگان طريق ، فرق بين علماي الهي و علماي ظاهري رامتوجه مي شود.

20- مقصود و منظور از كتاب در آيۀ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِه‏

چاپ ارسال به دوستان
 
نظرسنجی
نام:    
پست الکترونیک:    
تاریخ    
موضوع:    
متن:    

کد یا نوشته ای را که در این عکس می بینید دقیقا وارد کنید

اگر در دیدن این کد مشکل دارید با مدیر سایت تماس بگیرید 
نمایش کد جدید

 
 

کلیه حقوق در انحصار پرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی