گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > مباحث علمی و اجتماعی > ولايت فقيه در حكومت اسلام > ولايت فقيه در حكومت اسلام جلد 1
  تعداد نمایش: ترتیب نمایش:


فهرست
  مقدمه.
  درس اول: ولايت: ريشه لغوي و معني اصطلاحي آن.
  ولايت‌ در لغت‌ يك‌ معني‌ بيشتر ندارد؛ مابقي‌ همگي‌ موارد و مصاديق‌ آن‌ است‌
  گفتار أهل‌ لغت‌ در معني‌ ولايت‌
  تمسّك‌ أهل‌ لغت‌ به‌ موارد استعمال‌ و استشهاد به‌ آنها
  از جملۀ أسماء خداوند تعالي‌ وَلِيّ است‌؛ يعني‌ ناصر و متولِّي‌ اُمور عالم‌
  اللَهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؛ نِعْمَ الْمَوْلَي‌'؛ فَإِنَّ اللَهَ هُوَ مَوْلَيـهُ.
  تحقّق‌ ولايت‌ در بندگان‌ خدا بواسطۀ هُوهوِيَّتي‌ است‌ كه‌ در أثر فَنآء فِي‌ اللَه‌ حاصل‌ مي‌شود.
  تحقّق‌ معاني‌ مختلفۀ ولايت‌ در مصاديقش‌، به‌ نحو اشتراك‌ معنوي‌ است‌؛ نه‌ لفظي‌
  الْوَلَايَةُ هِيَ الْكَمَالُ الاخِيرُ الْحَقِيقيُّ لِلإنْسَانِ؛ وَ إنَّهَا الْغَرَضُ الاخِيرُ مِن‌
  درس دوم: ولايت امام و تفسير آيه: اطيعو الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم.
  در أثر ولايت‌ إمام‌ معصوم‌، خلائق‌ به‌ أقصي‌ درجۀ كمال‌ إنسانيّت‌ ميرسند.
  وَ جَعَلْنَـاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا، وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِِمَّةً يَهْدونَ بَأَم
  تفسير آيۀ: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُوْلِي‌ ال
  إطاعتِ خدا پيروي‌ قرآن‌، إطاعتِ رسول‌ عمل‌ به‌ سنّت‌، و إطاعتِ اُولي‌ الامر در أحكام‌ وِلائيّه‌ اس
  از آيه‌، استفادۀ عصمت‌ قرآن‌ و رسول‌ و اُولوا الامر ميگردد.
  مورد نزاع‌ در تَنَازَعْتُمْ نمي‌ شود شامل‌ نزاع‌ با اُولوا الامر در أمر ولايت‌ باشد.
  علّت‌ عدم‌ إرجاع‌ به‌ اُولوا الامر در تنازع‌، بواسطۀ عدم‌ مُشَرِّعيَّت‌ آنهاست‌
  نامۀ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ مالك‌ أشتر، مُبَيـِّن‌ تفسير ماست‌
  درس سوم: آياتي كه دلالت بر ولايت امام معصوم دارند.
  آيۀ شريفۀ: أَفَمَن‌ يَهْدِي‌ إِلَي‌ الْحَقِّ أَحَقُّ أَن‌ يُتَّبَعَ أَمَّن‌ لَّايَهِدِّي‌ إِلاَّ
  أفَمَنْ يَهْدِي‌ إلَي‌ الْحَقِّ وَ يَهْتَدِي‌ بِنَفْسِهِ أحَقُّ أنْ يُتَّبَعَ، أمَّنْ لَا يَهِدِّي
  اتّحاد مُفادِ آيه‌، با آيۀ: وَ جَعَلْنَـ?هُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا
  آيۀ: يَـادَاوُ دُ إِنَّا جَعَلْنَـاكَ خَلِيفَةً فِي‌ الارْضِ فَاحْكُم‌ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ.
  آيۀ: إِنَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَـابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَآ أَرَيكَ
  آيۀ: فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي‌' يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ.
  آيۀ: وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن‌ رَّسُولٍ إِلاّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَهِ.
  أثر تبعيّت‌ از ولايت‌، معيّت‌ با آن‌ خواهد شد.
  درس چهارم: بقيه آيات و بعض رواياتي كه دلالت بر ولايت امام معصوم دارند.
  آيۀ شريفۀ: وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَي‌ اللَهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا
  آيۀ: النَّبِيُّ أَوْلَي‌' بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَ'جُهُ أُمَّهَـتُهُمْ.
  آيۀ: أُوْلُوا الا رْحَام‌، آيۀ توارث‌ به‌ اُخوّت‌ را نسخ‌ نمود.
  از آيۀ: النَّبِيُّ أَوْلَي‌' بِالْمُؤْمِنِينَ، همچون‌: أَحَلَّ اللَهُ الْبَيْعَ ميتوان‌ يك‌ كتاب‌
  قَدْ جَلَسْتَ مَجْلِسًا لَا يَجْلِسُهُ إلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ أَوْ شَقِيٌّ..
  رسول‌أكرم‌ومعصومين‌عليهم‌السّلام‌، أفرادي‌ را به‌عنوان‌ ولايت‌ به‌ شهرها مي‌فرستادند.
  أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌، كيفيّت‌ اجتهاد را به‌ شاگردان‌ تعليم‌ مينمودند.
  نهي‌ از ولايت‌ و قضاوت‌ براي‌ غير معصوم‌، نهي‌ از ولايت‌ و قضاوت‌ استقلالي‌ بوده‌ است‌
  درس پنجم: ولايت معصوم عين ولايت خداست و هيچ اختلاف در مصاديقش معقول نيست..
  ولايت‌، تجلِّي‌ است‌، و خدا أمر به‌ معصيت‌ نمي‌نمايد.
  أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ مختارند؛ و ليكن‌ با اين‌ اختيار كار خوب‌ را بر مي‌گزينند.
  پيامبر، شفاعت‌ اُسامَه‌ را در نفي‌ حدِّ سرقت‌ دربارۀ زن‌ شريفه‌ ردّ نمود.
  روايت‌ كتاب‌ «صفات‌ الشّيعة‌» در قول‌ رسول‌ خدا: إنَّ لِي‌ عَمَلِي‌ وَ لَكُمْ عَمَلَكُمْ.
  لَايُنْجِي‌ إلَّاعَمَلٌ مَعَ رَحْمَةٍ؛ وَ لَوْ عَصَيْتُ لَهَوَيْتُ..
  آيۀ قرآن‌ در رَدْع‌ رسول‌ خدا: وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم‌ بِهِ.
  الَّذِي‌ صَنَعَ اللَهُ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمِسْلِمِينَ خَيْرٌ
  نُهِيتُ عَنْ قَتْلِ مَنْ قَالَ: لَاإلَهَ إلَّااللَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَهِ.
  درس ششم: مواردي كه در نظر بدوي حكم معصوم مخالف است اما در واقع عين حكم خداست..
  أوّل‌: مورد تبدّل‌ حكم‌ بواسطۀ تبدّل‌ موضوع‌
  دوّم‌: براي‌ معصوم‌ ظاهر است‌ چيزي‌ كه‌ براي‌ غير او پنهان‌ است‌
  فرق‌ بين‌ سنّي‌ و شيعه‌، جواز و عدم‌ جواز اجتهاد در برابر نصّ است‌
  كشف‌ جرم‌ از غير طُرُق‌ مشروعه‌، حرام‌ است‌
  شَرَعَ لَكُم‌ مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّي‌' بِهِ نُوحًا
  حضرت‌ موسي‌ عليه‌ السّلام‌ از شريعت‌ خود نمي‌تواند تجاوز كند.
  سوّم‌: مورديست‌ كه‌ طبق‌ عادت‌ جاهليّ، إنسان‌ آنرا خلاف‌ مي‌پندارد.
  وَ مَا جَعَلَ أَدْعِيَآءَكُمْ أَبْنَآءَكُمْ... ادْعُوهُمْ لآبَآءهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَاللَهِ.
  داستان‌ زَينب‌ بنت‌ جَحْش‌ و ازدواج‌ وي‌ با رسول‌ خدا
  پيامبر در اثر ازدواج زينب با زيد و سپس با خود، دو حكم جاهلي را نسخ نمودند.
  درس هفتم: تحقيق در اوامر نظير امتحانيه ولايت كه مصلحت در ماموربه نيست..
  بعضي‌ از تفاسير عامّه‌، قضيّۀ زينب‌ را به‌ شكل‌ زشتي‌ تحريف‌ كرده‌اند.
  أمر اتّهام‌ ماريۀ قِبطيّه‌ به‌ وسيلۀ عائشه‌
  أمر رسول‌ خدا به‌ كشتن‌ مابور، نظير أمر امتحاني‌ بوده‌ است‌
  خبر أميرالمؤمنين‌ به‌ رسول‌أكرم‌ صلّي‌الله‌عليهماو آلهماوسلّم‌ به‌ برائت‌ مابور از گناه‌
  براي‌ بعضي‌ از بزرگان‌، حقيقت‌ اين‌ واقعه‌ مجهول‌ است‌
  اگر أمر امتحاني‌ رسول‌ الله‌ نبود، تا أبد دامان‌ خاندان‌ رسالت‌ را لكّه‌ دار مينمود.
  طريق‌ رفع‌ تهمت‌ از ماريه‌، از عجائب‌ أسرار ولايت‌ است‌
  طريق‌ كشف‌ رفع‌ تهمت‌ را أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ از مفاخر خود ميداند.
  رفع‌ إشكال‌ فِقهي‌ و إشكال‌ كلامي‌ از أمر رسول‌ أكرم‌ به‌ كشتن‌ حرقوص‌
  أمر رسول‌ خدا به ‌كشتن‌ حرقوص‌، وتمرّد شيخين‌ وإطاعت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌السّلام‌
  عبوديّت‌ رسول‌ أكرم‌ در برابر حضرت‌ حقّ تعالي‌ شأنه‌ العزيز
  درس هشتم: سعه ولايت رسول الله عين عبوديت و تسليم است نه اظهار نظر در برابر حق..
  تفسير آيۀ: وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الاقـَاوِيِل‌، و آيۀ: وَ إِن‌ كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ
  تفسير آيۀ: مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن‌ يَكُوَنَ لَهُ أَسْرَي‌' حَتَّي‌' يُثْخِنَ فِي‌ الارْضِ...
  تتفسير علاّمه‌ آية‌ الله‌ طباطبائيّ قَدّس‌ الله‌ سرَّه‌ پيرامون‌ اين‌ آيه‌
  تفسير علاّمه‌ سيّد شرف‌ الدّين‌ عامليّ قدّس‌ الله‌ سرّه‌ پيرامون‌ اين‌ آيه‌
  اين‌ آيه‌ راجع‌ به‌ أسير گرفتن‌ عِيْر و قافلۀ أبوسفيان‌ است‌؛ نه‌ راجع‌ به‌ نفير و أسير گرفتن‌ از
  تفسير آيۀ: مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا أَن‌ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْركِينَ..
  تفسير آيۀ: يَاأَيـُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ اللَهُ لَكَ تَبْتَغِي‌ مَرْضَاتَ أَز
  تفسير آيۀ: وَ إِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيّـِنَ مِيثَـاقَهُمْ وَ مِنكَ وَ مِن‌ نُّوحٍ وَ إِبْرَ' ه
  وصيّت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ اينكه‌: به‌ قاتل‌ من‌ فقط‌ يك‌ ضربه‌ بزنيد.
  مُفاد و معني‌: إنَّا لَمْ نُحَكِّمِ الرِّجَالَ وَ إنَّمَا حَكَّمْنَا الْقُرْءَانَ.
  فرمان‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در صفّين‌: لَاتُقَاتِلُوهُمْ حَتَّي‌ يَبْدَؤُوكُمْ.
  درس نهم: بحث در پيرامون عبارات مقبوله عمربن‌حنظله.
  وصول‌ به‌ حقّ بايد از طريق‌ مشروع‌ باشد.
  مُفاد: إنِّي‌ قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِمًا
  مخالفت‌ با طريق‌ مجعول‌ شرعي‌، مخالفت‌ با خداست‌
  مناطِ أرجحيّت‌ در صورت‌ دو حكم‌ فقيه‌، در مسألۀ واحده‌
  ميزان‌ أرجحيّت‌، برتري‌ ديني‌ است‌ علماً، فقهاً، عدالةً و وثاقةً.
  اُمور ثلاثه‌: بَيِّنُ الرُّشد، بَيِّنُ الْغَيّ، وَ أَمْرٌ مُشْكِلٌ يُرَدُّ حُكْمُهُ إلَي‌ اللَهِ.
  سلسلۀ مراتب‌ تدريجيّۀ مرجِّحات‌ حكم‌ فقيه‌
  پنج‌ و يا هفت‌ مرتبۀ مراتب‌ تدريجيّه‌، در تعيّن‌ أخذ حكم‌ در ولايت‌ فقيه‌
  درس دهم: بحث در سند و دلالت مقبولۀ عمربن حنظله.
  علّت‌ عدم‌ قبول‌ روايتِ موافق‌ عامّه‌ در وقت‌ تعارض‌ خَبَرَيْن‌
  علّت‌ و فلسفۀ: شَاوِرُوا النِّسَآءَ وَ خَالِفُوهُنَّ..
  معني‌: عُقُولُ النِّساء فِي‌ جَمَالِهِنَّ وَ جَمَالُ الرِّجَالِ فِي‌ عُقُولِهِمْ.
  معني‌: إنَّ الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ خَيْرٌ مِنَ الاِقْتِحَامِ فِي‌ الْهَلَكَاتِ..
  معني‌ أماره‌ و أصل‌ و ترتّب‌ اُصول‌ بر أمارات..
  وجوب‌ توقّف‌ در زمان‌ حضور معصوم‌ و غير آن‌ يكسان‌ است‌
  أحكام‌ بر أساس‌ قضاياي‌ حقيقيّه‌ جعل‌ مي‌شوند، نه‌ قضاياي‌ خارجيّه‌
  مقبولۀ عُمَربن‌ حَنظلَه‌ در سه‌ مرحلۀ قضاء و إفتاء و ولايت‌ است‌
  سند مقبوله‌، معتبر است‌
  در مقبولۀ عُمَربن‌ حَنظلَه‌، صَفْوان‌ بن‌ يَحيَي‌ است‌ و او از أصحاب‌ إجماع‌ است‌
  روايت‌ موثّقه‌ همانند صحيحه‌ است‌، همچون‌ موثّقۀ ابن‌ بُكَير
  درس يازدهم: بحث در پيرامون دو روايت ابي خديجه.
  حجيّت‌ خبر ضعيف‌ محفوف‌ به‌ قرائن‌ خارجيّه‌
  نتيجۀ بحث‌ در مبحث‌ خبر واحد، حجيّت‌ خبر موثّق‌ است‌
  مناط‌ حجيّت‌ خبر، عمل‌ مشهور است‌، نه‌ قوّت‌ سند.
  كلام‌ استاد أعظم‌: شيخ‌ حسين‌ حِلّيّ در مناط‌ مقبولۀ عمربن‌ حنظله‌ و ماشابَهها
  لزوم‌ إلغاء خصوصيّت‌ در مقبوله‌ و تعميم‌ آن‌ به‌ أمر ولايت‌ و إفتاء
  روايت‌ أوّل‌ أبو خديجه‌ از «كافي‌» و «تهذيب‌» از حسن‌ بن‌ عليّ..
  روايت‌ دوّم‌ أبوخديجه‌ از «وسآئل‌ الشّيعة‌» از شيخ‌ طوسي‌ از أبي‌ الْجَهْم‌
  اشتباه‌ شيخ‌ در تضعيف‌ أبوخديجه‌، و اشتباه‌ ترديد علاّمۀ حِلّيّ..
  أبوخديجه‌ همان‌ أبوسَلِمَه‌: سالِم‌ بن‌ مُكرَم‌ است‌
  درس دوازدهم: بحث در حديث كميل از امير الومنين عليه السلام پيرامون ولايت فقيه
  متن‌ روايت‌ كميل‌ از «نهج‌ البلاغة‌» سيّد رضيّ رحمة‌ الله‌ عليه‌ و شرح‌ فقرات‌ آن‌ بطور اختصار
  بيان‌ چهار دسته‌ از علماء كه‌ قابل‌ تعليم‌ علوم‌ حقيقيّه‌ نيستند
  تشبيه‌ حضرت‌، حيوانات‌ سائمه‌ را به‌ آنها؛ نه‌ بالعكس‌
  وَ كَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولَئِكَ أُولَئِِك‌ وَ اللَهِ الاقـَلُّونَ عَدَدًا
  روايت‌ أبو إسحق‌ ثقفيّ در «الغارات‌»، و صدوق‌ در «خصال‌» و «إكمال‌ الدّين‌»
  روايت‌ «تُحَف‌ العقول‌» و «أمالي‌» مُفيد و «حِليَة‌ الاوليآء»
  سند اين‌ حديث‌ در نهايت‌ إتقان‌ است‌

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی