گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > مباحث علمی و اجتماعی > ولايت فقيه در حكومت اسلام > ولايت فقيه در حكومت اسلام جلد 2
  تعداد نمایش: ترتیب نمایش:


فهرست
  درس‌ سيزدهم‌: حديث‌ كُمَيل‌، قوي‌ترين‌ دليل‌ ولايت‌ فقيه‌ است‌
  تقسيم‌ جميع‌ مردم‌ را به‌ سه‌ گروه‌
  أفراد اندكي‌، قآئم‌ للّه‌ بالحجّة‌، يا ظاهر مشهور و يا خائف‌ مغمورند.
  دلالت‌ حديث‌ كميل‌ بر ولايت‌ فقيه‌ در سه‌ مرحله‌: قضاء و إفتاء و حكومت‌
  إشكال‌ بر علاّمه‌ مجلسي‌ (ره‌) در حصر مُفاد حديث‌ را به‌ إمام‌ معصوم‌
  قرائن‌ دالّه‌ در روايت‌، بر عدم‌ حصر و إطلاق‌ آن‌ لكلِّ عالمٍ ربّانيّ..
  دست‌ پروردگان‌ إسلام‌ در تاريخ‌ كه‌ إنسان‌ كامل‌ بوده‌، ولي‌ إمام‌ نبوده‌اند.
  معني‌: يُودِعُوهَا نُظَرَآءَهُمْ و يَزْرَعُوهَا فِي‌ قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ، عموميّت‌ است‌
  علمائي‌ كه‌ متّصف‌ به‌ مُفاد اين‌ حديث‌ نباشند، غاصب‌ مقام‌ ولايتند.
  درس‌ چهاردهم‌: بحث‌ پيرامون‌ حديث‌: مَجَارِيَ الامُورِ وَ الاحْكَامِ عَلَي‌ أَيْدِي‌ الْعُلَمَآءِ بِ
  خطبه‌ حضرت‌ سيّد الشّهداء و يا أمير المومنين‌ عليهما السّلام‌
  گفتار شهيد ثاني‌ در علماء بالله‌ و بأمر الله‌
  مُفاد: مَجَارِيَ الامورِ وَ الاحْكَامِ؛ و مُفاد أمين‌ در حلال‌ و حرام‌
  آيات‌ دالّه‌ بر لزوم‌ نور و فرقان‌ إلهيّ براي‌ مقام‌ ولايت‌
  كلام‌ اُستاد، آية‌ الله‌ شيخ‌ حسين‌ حلّيّ، پيرامون‌ حديث‌ مزبور
  صعوبت‌ اجتهاد، و تحرّز از فتوي‌ و إمارت‌ بر مسلمين‌
  در ولايت‌ فقيه‌، بايد علم‌ ظاهر و علم‌ باطن‌ با هم‌ جمع‌ باشد.
  بحث‌ پيرامون‌ حديث‌: اللَهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَآئِي‌
  درس‌ پانزدهم‌: بحث‌ پيرامون‌ حديث‌: مَا وَلَّتْ أُمَّةٌ أَمْرَهَا رَجُلاً قَطُّ وَ فِيهِمْ مَنْ هُوَ
  روايت‌ إمام‌ حسن‌ مجتبي‌ عليه‌ السّلام‌ اين‌ حديث را از رسول‌ أكرم‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌
  روايت‌ أميرالمومنين‌ عليه‌السّلام‌ اين‌ حديث‌ را از رسول‌ أكرم‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌
  روايت‌ سلمان‌ فارسي‌ اين‌ حديث‌ را از رسول‌ الله‌، در احتجاج‌ با أبوبكر در مسجد.
  روايت‌ حضرت‌ إمام‌ موسي‌ بن‌ جعفر عليهما السّلام‌ اين‌ حديث‌ را از رسول‌ أكرم‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ و
  تهديد و خطاب‌ إمام‌ محمّد تقيّ عليه‌ السّلام‌ به‌ عمويشان‌: عبدالله‌ بن‌ موسي‌
  أسناد مختلف‌، و مضامين‌ متفاوت‌ اين‌ حديث‌ شريف‌
  نتيجه‌ و محصّل‌ استدلال‌ از اين‌ حديث‌ شريف‌
  بحث‌ پيرامون‌ شرح‌ حديث‌ «نهج‌ البلاغة‌»: إنَّ أَوْلَي‌ النَّاسِ بِالانْبِيَآءِ
  درس‌ شانزدهم‌: بحث‌ پيرامون‌ حديث‌: فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الفُقَهَآءِ صَآئِنًا لِنَفْسِهِ، حَافِظ
  لفظ‌ به‌ مجرّد إطلاق‌ و ظهور در معني‌، حجيّت‌ در مُفاد دارد
  أخذ به‌ إطلاق‌ در جائي‌ كه‌ أصل‌ معني‌ لغويّ و سـعه‌ و ضيقش‌ مشكوك‌ است‌ جائز نيست‌
  فهم‌ عرفي‌ بر أساس‌ ضوابط‌ عميقي‌ است‌ كه‌ عقل‌ بدان‌ راه‌ ندارد
  عدم‌ تفاوت‌ در أخذ به‌ إطلاق‌، ميان‌ إطلاق‌ موضوعي‌ و إطلاق‌ محمولي‌
  روايت‌ وارده‌ در «احتجاج‌» شيخ‌ طبرسي‌ از حضرت‌ إمام‌ حسن‌ عسكريّ عليه‌السّلام‌
  تفسير حضرت‌، آيه‌: وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَـابَ إِلآ أَمَانِيَّ..
  علماي‌ يهود أوصاف‌ پيامبر آخرالزّمان‌ را خلاف‌ آنچه‌ بود بيان‌ مي‌كردند، تا بر مردم‌ رياست‌ كنند.
  علماء ما و عوام‌ ما، با علماء يهود و عوام‌ آنها، از يك‌ جهت‌ مشتركند و از يك‌ جهت‌ متمايز
  درس‌ هفدهم‌: بحث‌ پيرامون‌ حديث‌ وارد در «احتجاج‌» طبرسيّ بطور تفصيل‌
  هر كس‌ با إدراك‌ وجداني‌ و فقه‌ قلبي‌، ميتواند علماي‌ سو ء را بشناسد.
  خدا دو حجّت‌ دارد: حجّت‌ ظاهر: أنبياء و إمامان‌؛ و حجّت‌ باطن‌: عقل‌
  عوام‌ ما چون‌ از فقهائشان‌ فسق‌ ظاهر و جانبداري‌ ببينند، تقليد از آنها حرام‌ است‌
  بحث‌ در مُفاد: فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الفُقَهَآءِ صَآئِنًا لِنَفْسِهِ، حَافِظًا لِدِينِهِ، مُخَا
  كسانيكه‌ به‌ مقاصد مختلفه‌، در كلام‌ أئمّه‌ تخليط‌ نموده‌اند.
  خداوند پويندگان‌ حقّ را يله‌ نميگذارد؛ مومني‌ را براي‌ إرشاد آنها برمي‌انگيزد
  بهترين‌ خلق‌ خدا پس‌ از أنبياء، علماء هستند در صورت‌ صلاح‌
  نتيجه‌ مُستفاد از روايت‌، ملكه‌اي‌ مافوق‌ عدالت‌ است‌
  درس‌ هجدهم‌: بحث‌ پيرامون‌ «تفسير منسوب‌ به‌ حضرت‌ إمام‌ حسن‌ عسكريّ عليه‌ السّلام‌».
  براي‌ مرجعيّت‌ در فتوي‌ و تقليد، ملكه‌اي‌ بالاتر از ملكه‌ عدالت‌ لازم‌ است‌
  رويّه‌ و مرام‌ مرحوم‌ ميرزا محمّد تقيّ شيرازي‌ در مرجعيّت‌
  مراد از ملكه‌ قدسيّه‌ در عبارت‌ «مُنْيَةُ الْمُريد».
  بحث‌ پيرامون‌ تفسير حضرت‌ هادي‌، بنام‌ «تفسير حضرت‌ عسكريّ عليه‌ السّلام‌».
  علمائي‌ كه‌ تفسير منسوب‌ بحضرت‌ عسكري‌ را معتبر ميدانند.
  علمائي‌ كه‌ تفسير منسوب‌ بحضرت‌ عسكري‌ عليه‌ السّلام‌ را معتبر نميدانند.
  أدلّه‌ حاجي‌ نوري‌ (ره‌) در ردّ سيّد هاشم‌ خوانساري‌ و إثبات‌ حجّيّت‌ تفسير
  هر خبري‌ كه‌ خلاف‌ علم‌ باشد، قبل‌ از رجوع‌ به‌ سندش‌ مردود است‌
  إشـكالهاي‌ وارده‌ بر تفسـير مزبور؛ و عدم‌ نهوض‌ أدلّـه‌ حاجـي‌ نوري‌ در إثبات‌ حجّيّت‌ آن‌
  درس‌ نوزدهم‌: بحث‌ در استصحاب‌ عدالت‌ فقيهِ غيرِ مرجع‌، چون‌ زمان‌ مرجعيّت‌ او فرا رسد.
  تفسير منسوب‌ به‌ حضرت‌ إمام‌ عسكريّ عليه‌السّلام‌ ساخته‌ و پرداخته‌ سهل‌ بن‌ أحمد ديباجي‌ است‌
  بعضي‌ از حوادث‌ مجعوله‌ و وقايع‌ كاذبه‌ در آن‌ تفسير
  بحث‌ در دلالت‌: فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَآءِ...
  نقل‌ رويائي‌ از آية‌ الله‌ خوئي‌ مُدّ ظلّه‌ درباره‌ مواخذه‌ از مصارف‌ بيت‌ المال‌
  فرق‌ ميان‌ توكيل‌ و إذن‌ در تعهّد مسؤوليّت‌، بعهده‌ مجتهد نيست‌
  نفس‌ إنسان‌ تا رسوخ‌ علوم‌ باطنيّه‌ در آن‌ نشود، قابل‌ تغيير است‌
  حاكم‌ بايد از جزئيّت‌ گذشته‌ و به‌ كلّيّت‌ پيوسته‌ باشد.
  اجتهاد: مَلَكَةٌ قُدْسِيَّةٌ وَ مِنْحَةٌ إلَهِيَّةٌ.
  آية‌ الله‌ حاج‌ ميرزا عليّ شيرازي‌ (ره‌) استصحاب‌ عدالت‌ را در مراجع‌ مشكوك‌ العداله‌ جاري‌ نمي‌دا
  استصحاب‌ عدالت‌ در آنها شبيه‌ به‌ استصحاب‌ كلّي‌ قسم‌ ثالث‌ است‌
  علّت‌ تحرّز أعلام‌ از ولايت‌، عدم‌ اطمينان‌ به‌ نفس‌ مطمئنّه‌ است‌
  ورود در مقـام‌ ولايت‌ با فـقدان‌ نفس‌ مطمئنّه‌، موجب‌ سقوط‌ در حضيض‌ ضـلالت‌ است‌
  درس‌ بيستم‌: دلالت‌ آيه‌: «يَا أَبَتِ إِنِّي‌ قَدْ جَآءَنِي‌ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّ
  حكم‌ رجوع‌ جاهل‌ به‌ عالم‌ در سه‌ مرحله‌ فطرت‌، عقل‌، و شرع‌ است‌
  إيراد حضرت‌ اُستاد آية‌ الله‌ علاّمه‌ طباطبائيّ (قدّه‌) بر استفاده‌ رجوع‌ به‌ أعلم‌ از آيه‌
  رجوع‌ به‌ أعلم‌ در مسائل‌ خطيره‌ و اُمور مهمّه‌، سيره‌ عقلائيّه‌ است‌ حتّي‌ براي‌ عالم‌
  باإمكانات‌ دسترسي‌ به‌ أعلم‌ در اُمور خطيره‌، رجوع‌ به‌ عالم‌ خلاف‌ سيره‌ است‌
  علّت‌ عدم‌ رجوع‌ رُوات‌ أحاديث‌ به‌ إمامان‌ در مسائل‌ جزئيّه‌، جزم‌ آنهاست‌
  دلالت‌ آيه‌ بر آنكه‌ يگانه‌ راه‌ و روش‌ حقّ، تبعيّت‌ از علم‌ است‌
  شباهت‌ مُفاد آيه‌ با روايت‌: مَا وَلَّتْ أُمَّةٌ أَمْرَهَا رَجُلاً قَطُّ، إلخ‌
  بحث‌ در: أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إلَي‌ رُوَاةِ حَدِيثِنَا
  درس‌ بيست‌ ويكم‌: نامه‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ مالك‌ أشْتَر، و برخي‌ روايات‌ ديگر
  كلام‌ اُستاد آية‌ الله‌ شيخ‌ حسين‌ حلّيّ (قدّه‌) در دلالت‌ نامه‌، بر خصوص‌ لزوم‌ أعلميّت‌ در باب‌
  دلالت‌ نامه‌ بر لزوم‌ أعلميّت‌ در باب‌ مرجعيّت‌ إفتاء، و مرجعيّت‌ ولايت‌
  دلالت‌ مقاليّه‌ و مقاميّه‌ مُفاد نامه‌، بر لزوم‌ أعلميّت‌ در مقام‌ ولايت‌
  دلالت‌ آيه‌ «نَفْر» با سنّت‌ نبويّ، بر معافيّت‌ طلاّب‌ از حضور در جبهه‌ جنگ‌
  دلالت‌ آيه‌ «نفر» بر وجوب‌ تحصيل‌ علوم‌ إسلامي‌، و وجوب‌ تعليم‌ آن‌
  روايت‌: الْعُلَمَآءُ وَرَثَةُ الانْبِيَآءِ
  روايت‌: الفُقَهَآءُ أُمَنَآءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي‌ الدُّنْيَا
  نتيجه‌ مُحصَّله‌ و مُستفاده‌ از اين‌ روايات‌
  درس‌ بيست‌ و دوّم‌: دليل‌ قطعيّ عقليّ بر لزوم‌ تشكيل‌ حكومت‌
  بيان حضرت إمام رضاعليه السلام درباره إطاعت از اولوالأمر
  نياز حتمي مجتمع به نگهدارندةأمانتهاي الهي وهدايت مردم رابه سوي كمال.
  انواع حكومتهاي بشر،و حتي حكومت درميان وحشيهاو جنگليها و حيوانات..
  حكومت إسلامي به أعلم وأورع وابصروأعقل الناس واگذار مي‌شود
  بدون حكومت، هيچ جامعه ومجتمعي پايدارنمي ماند.
  لابد للناس من أمير بر أو فاجر
  جنگهاي أميرالمؤمنين عليه السلام براي دفع تجاوز و برقراري دولت إسلام.
  الملك يبقي مع الكفر ولايبقي مع الظلم.
  لن تقدس أمة لايؤاخذ للضعيف فيها حقه من القوي غير متتعتع.
  درس‌ بيست‌ و سوّم‌: محصّل‌ أدلّه‌ ولايت‌ فقيه‌ أعلم‌ اُمّت‌، كه‌ متّكي‌ به‌ نور و فُرقان‌ إلهي‌ باشد
  أصل‌ حكم‌ و سعه‌ و ضيق‌ و قيود و شرائط‌ آن‌، همه‌ به‌ دست‌ حاكم‌ است‌
  شارع‌ إسلام‌، طريق‌ تعيين‌ ولايت‌ را انتخاب‌ از راه‌ أكثريّت‌ قرار نداده‌ است‌
  عدم‌ دلالت‌: الْمُلُوكُ حُكَّامٌ عَلَي‌ النَّاسِ، وَ الْعُلَمَآءُ حُكَّامٌ عَلَي‌ الْمُلُوكِ بر مط
  روايت‌: السُّلْطَانُ وَلِيُّ مَنْ لَا وَلِيَّ لَهُ.
  ... عُلَمَآءُ أُمَّتِي‌ كَسَآئِرِ أَنْبِيَآءَ قَبْلِي‌
  رَجُلٌ يَعْلَمُ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ يَعْلَمُ، فَذَاكَ مُرْشِدٌ حَاكِمٌ فَاتَّبِعُوهُ.
  الْقُضَاةُ أَرْبَعَةٌ: ثَلَاثَةٌ فِي‌ النَّارِ وَ وَاحِدٌ فِي‌ الْجَنَّةِ.
  تأسّف‌ آية‌ الله‌ نائيني‌ (قدّه‌) بر عدم‌ بحث‌هاي‌ عميق‌ در باب‌ ولايت‌ فقيه‌
  درس‌ بيست‌ و چهارم‌: ميزان‌ أعلميّت‌ فقيه‌، أعلميّت‌ او به‌ كتاب‌ الله‌ است‌
  مصادر حديث‌ رسول‌ خدا: إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ...، از طريق‌ شيعه‌ و سنّي‌
  تفسير مرحوم‌ مجلسي‌ و محقّق‌ فيض‌، از فقرات‌ ثلاثه‌ اين‌ حديث‌
  مرجع‌ تفاسير مختلفه‌ اين‌ حديث‌ به‌ سوي‌ أمر واحدي‌ است‌
  با انحصار علم‌ در علوم‌ ثلاثه‌، مراد از أعلميّت‌ هم‌ واضح‌ است‌
  روايت‌: الْفَقِيهُ حَقَّ الْفَقِيهِ، مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَهِ... وَ لَمْ
  با وجود حديث‌ اقتران‌ ثَقَلَيْن‌، سزاوار است‌ شيعه‌ بيش‌ از اين‌ به‌ قرآن‌ اهتمام‌ دهد.
  تأسّف‌ مولّف از كلام‌ يكي‌ از علماي‌ نجف، كه‌ تدريس‌ علوم‌ قرآني‌ را مهمّ نمي‌شمرد
  موارد تقدّم‌ در إسلام‌: أعلميّت به‌ قرآن‌، سنّت، سپس‌ هجرت‌، و بعد إسلام‌ است‌

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی