گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > مباحث علمی و اجتماعی > ولايت فقيه در حكومت اسلام > ولايت فقيه در حكومت اسلام جلد 3
  تعداد نمایش: ترتیب نمایش:


فهرست
  درس‌ بيست‌ و پنجم‌: لَا تَحِلُّ الْفُتْيَا لِمَنْ لَا يَسْتَفْتِي‌ مِنَ اللَهِ بِصَفَآء سِرِّهِ، و ب
  روايت‌: اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّينِ، و علم‌ معرفة‌ النّفس‌
  مرجع‌ در فتوي‌ بايد أعلم‌ اُمّت‌ و أَتْبَعَ الْخَلْقِ مِنْ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ نَاحِيَتِهِ وَ بَلَ
  كلام‌ علاّمه‌ حلّي‌: لَوْ لا زِيارَةُ الْحُسَيْنِ وَ تَصْنِيفُ الالْفَيْنِ لَهَلَكَتْنِي‌ الْفَتاو
  مفتي‌ بايد أعلم‌ النّاس‌ به‌ كتاب‌ خدا و سنّت‌ رسول‌ خدا و أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ باشد.
  بحث‌ در سند روايت‌ وارده‌ در «مصباح‌ الشّريعة‌».
  كلمات‌ حاجي‌ نوري‌، سيّد علي‌ خان‌ مدني‌ شيرازي‌، حاج‌ آقا بزرگ‌ طهراني‌، سيّد هاشم‌ بحراني‌، سيّد
  ردّ علاّمه‌ مجلسي‌ «مصباح‌ الشّريعة‌» را، و ردّ حاجي‌ نوري‌ ردّ علاّمه‌ مجلسي‌ را
  درس‌ بيست‌ و ششم‌: بحث‌ پيرامون‌ هويّت‌ كتاب‌ «مصباح‌ الشّريعة‌ و مفتاح‌ الحقيقة‌».
  أنظار علماء در هويّت‌ «مصباح‌ الشّريعة‌» بر سه‌ قسم‌ است‌
  گفتار شيخ‌ علي‌ أكبر نهاوندي‌، و سيّد جلال‌ الدّين‌ محدّث‌
  تحقيق‌ عالم‌ معاصر در تدوين‌ «مصباح‌» در أواخر قرن‌ دوّم ‌‌
  ردّ صاحب‌ «مستدرك‌» بر صاحب‌ «رياض‌ العلمآء».
  شواهد دالّه‌ بر آنكه‌ كتاب‌ «مصباح‌» خطّ و نوشته‌ حضرت‌ صادق‌ عليه‌ السّلام‌ نيست‌
  كتاب‌ «مصباح‌» در تلقّي‌ بقبول‌، همانند «تحف‌ العقول‌» و «إرشاد القلوب‌» است..
  حاجي‌ نوري‌ (قدّه‌) «مصباح‌» را از فضيل‌ بن‌ عياض‌ مي‌داند.
  درس‌ بيست‌ و هفتم‌: در فتوي‌، علاوه‌ بر اجتهاد در علوم‌ ظاهريّه‌، صفاي‌ قلب‌ لازم‌ است‌
  وحدت‌ وجود، از راقي‌ترين‌ أسرار آل‌ محمّد عليهم‌ السّلام‌ است‌
  وحدت‌ وجود، حقيقت‌ لَا إلَهَ إلَّا اللَه‌ است‌
  خطبه‌ «نهج‌ البلاغة‌»... وَ لَكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللَهِ صَلَّي‌ اللَهُ ع
  أبيات‌ مشهوره‌ حضرت‌ إمام‌ زين‌ العابدين‌ عليه‌ السّلام‌ در لزوم‌ كتمان‌ سرّ
  أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ أصحاب‌ خاصّي‌ داشتند كه‌ أسرار را براي‌ آنها بيان‌ مي‌كردند.
  بايزيد بسطامي‌ و معروف‌ كَرْخي‌، دربان‌ و سقّاي‌ خانه‌ إمامان‌ بوده‌اند.
  ممكنست‌ «مصباح‌ الشّريعة‌» نوشته‌ فضيل‌ بن‌ عياض‌ باشد.
  فضيل‌ بن‌ عياض‌ از أعاظم‌ صوفيّه‌ حقيقيّه‌، و مورد تصديق‌ نجاشي‌ و شيخ‌ است‌
  در فتوي‌ دادن‌، علاوه‌ بر اجتهاد ظاهري‌، يقين‌ و نور باطن‌ لازم‌ است‌
  فتوي‌ بايد معاينةً باشد.
  درس‌ بيست‌ و هشتم‌: ولايت‌ عدول‌ مؤمنين‌، و بيان‌ حقيقت‌ ولايت‌ فقيه‌
  معني‌ حقيقت‌ ولايت‌ و ولايت‌ حيوانات‌ و بهائم‌ بر بچّه‌هاي‌ خود.
  ولايت‌ عدول‌ مؤمنين‌، و فسّاق‌ آنها در صورت‌ فقدان‌ عدول‌
  كيفيّت‌ و حقيقت‌ ولايت‌ فقيه‌
  معني‌ ولايت‌، إنشاء حكم‌ است‌ در موارد جزئيّه‌
  أهمّيّت‌ اين‌ ولايت‌؛ الرَّآدُّ عَلَيْهِ، الرَّآدُّ عَلَيْنَا
  بيان‌ أحكام‌ از ناحيه‌ أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ برأساس‌ ولايت‌ كلّيّه‌ و إحاطه‌ نفساني‌ بوده‌ است‌
  مفاد: مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ...
  علاوه‌ بر أعلميّت‌ فقيه‌، أقوائيّت‌ وي‌ در انجام‌ اُمور لازم‌ است‌
  تفسير آيه‌ : أَلَمْ‌تر إِلَي‌ الْمَلَاءِ مِن‌ بَنِي‌ إِسْرَ'ءِيلَ...
  بيان‌ مفاد: زَادَهُ بَسْطَةً فِي‌ الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ.
  درس‌ بيست‌ و نهم‌: در ولايت‌ فقيه‌، علاوه‌ بر أعلميّت‌، إسلام‌ و تشيّع‌ لازم‌ است‌
  پس‌ از بيعت‌ با وليّ حقّ، نَكْث‌ آن‌ حرام‌ است‌
  علّت‌ امتناع‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ از قبول‌ بيعت‌ مردم‌ پس‌ از عثمان‌
  مفاد: وَ أَنَا لَكُمْ وَزِيرًا خَيْرٌ لَكُمْ مِنِّي‌ أَمِيرًا
  خطبه‌ 129 «نهج‌ البلاغة‌» در شرائط‌ حاكم‌ إسلام‌
  تتّمه‌ بحث‌ در لزوم‌ أقوائيّت‌ و أعلميّت‌ به‌ حكم‌ خدا در ولايت‌ فقيه‌
  مفاد آيه‌ : وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَهُ لِلْكَ' فِرِينَ عَلَي‌ الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً..
  هر گونه‌ حكومتي‌ از كافر بر مؤمن‌، طبق‌ آيه‌ قرآن‌ منفيّ است‌
  ورود نمايندگان‌ أهل‌ ذمّه‌ به‌ مجلس‌ شوري‌، طبق‌ آيه‌ قرآن‌ منفيّ است‌
  بيان‌ حضرت‌ آية‌ الله‌ علاّمه‌ طباطبائي‌ قدّس‌ الله‌ تربته‌ در حقيقت‌ تشيّع‌
  درس‌سي‌ام: از شرايط ولايت فقيه هجرت به دارالاسلام است‌
  تفسير شيخ‌ طَبْرِسِيّ در «مجمع‌ البيان‌» از آيه‌ : إِنَّ الَّذِين‌ ءَامَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَ'هَ
  بعضي‌ ولايت‌ را در اين‌ آيه‌ بمعني‌ إرث‌ تفسير كرده‌اند.
  تفسير آيه‌ طبق‌ مفاد «الميزان‌ في‌ تفسير القرءَان‌»
  بحث‌ هرون‌ با حضرت‌ موسي‌ بن‌ جعفر عليهما السّلام‌ درباره‌ إرث‌ عمّ.
  بعضي‌ ولايت‌ در آيه‌ را بمعني‌ تناصر و تعاون‌ و موالات‌ در دين‌، و بعضي‌ نفوذ در أمان‌ دانسته‌اند.
  بقاء لزوم‌ هجرت‌ به‌ دارالإسلام‌ تا روز قيامت‌
  حرمت‌ تعرّب‌ بعد از هجرت‌
  هجرت‌ بر دو گونه‌ است‌: هجرت‌ به‌ دارالإسلام‌ و هجرت‌ از باديه‌ و بيابان‌ به‌ شهر براي‌ تعلّم‌ أحك
  لَا تَنْقَطِعُ الْهِجْرَةُ حَتَّي‌ تَنْقَطِعَ التَّوْبَةُ.
  وجوب‌ هجرت‌ جميع‌ مسلمين‌ جهان‌ به‌ دارالإسلام‌
  حرمت‌ سكونت‌ و إقامت‌ در بلاد كفر.
  حرمت‌ دخول‌ در شؤون‌ ولائي‌ براي‌ مسلميني‌ كه‌ در سفر به‌ دارالإسلام‌ بالمرّة‌ از بلاد كفر قطع‌ عل
  درس‌ سي‌و‌يكم: يكي از شرائط ولايت فقيه ذكوريت است ‌
  الرِّجَالُ قَوَّ'مُونَ عَلَي‌ النِّسَآء... و نقل‌ كلام‌ لغوييّن‌، در معني‌ قوّام‌ و مشتقّات‌ آن‌
  شأن‌ نزول‌ آيه‌ مباركه‌ طبق‌ نقل‌ مفسّرين‌
  عمومات‌ حكم‌ قصاص‌، و تخصيص‌ آن‌ در مورد حبيبه‌: زن‌ سعد بن‌ ربيع‌
  گفتار زمخشريّ در تفسير آيه‌ مباركه‌
  روايت‌ بيهقي‌ از أسماء دختر يزيد أنصاريّ، و پيام‌ زنان‌ مدينه‌ به‌ رسول‌ الله‌
  أَنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحْدَاكُنَّ لِزَوْجِهَا وَ طَلَبَهَا مَرْضَاتَهُ وَ اتِّبَاعَهَا مُوَافَقَت
  آيه‌ : وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ.
  روايت‌ أبوبكره‌: لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَ لَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً
  درس‌ سي‌ و دوّم‌: از شؤون‌ ولايت‌ فقيه‌، عدم‌ جواز دخول‌ زنان‌ در مجلس‌ شوري‌ است‌
  گفتار شيخ‌ محمّد عبده‌ در تفسير: وَ لَاتُطِيعُوهُنَّ فِي‌ الْمَعْرُوفِ حَتَّي‌ لَايَطْمَعْنَ فِي‌
  وَاكْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِكَ إيَّاهُنَّ، فَإنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَ
  دخول‌ در مجلس‌ شوري‌ از شؤون‌ ولايت‌ است‌، نه‌ مصداق‌ وكالت‌
  مفاد: فَالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَهُ.
  مفاد: وَ قَرْنَ فِي‌ بُيُوتِكُنَّ اختصاص‌ به‌ أزواج‌ رسول‌ الله‌ ندارد.
  اعتراض‌ عامّه‌ مسلمين‌ به‌ عائشه‌ در خروج‌، به‌ ادّعاي‌ طلب‌ صلاح‌
  مرد بودن‌ أعضاي‌ شوراي‌ نگهبان‌، إشكال‌ دخول‌ زنان‌ را در مجلس‌ رأي‌ گيري‌ از بين‌ نمي‌برد.
  از شرائط‌ ولايت‌ فقيه‌، عقل‌ و بلوغ‌ است‌
  درس‌ سي‌ و سوّم‌: تعيين‌ وليّ فقيه‌ به‌ نظر أهل‌ حلّ و عقد است‌، نه‌ رأي‌ أكثريّت‌ عامّه‌ مردم‌
  مفاد آيه‌ : فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن‌ كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ، و آيه‌ : قُلْ هَلْ يَسْتَوِي
  أكثريّت‌ مردم‌ طبق‌ منطق‌ إحساس‌ حركت‌ دارند، نه‌ منطق‌ عقل‌
  آيات‌ دالّه‌ بر اينكه‌ عامّه‌ مردم‌ از حقّ گريزانند.
  انتخاب‌ عامّه‌ مردم‌، طبق‌ ذوق‌ و انديشه‌ سطحي‌ و چشم‌ ظاهربين‌ آنهاست‌
  إشكال‌ وارد و لاينحلّ، بر طرفداران‌ رأي‌ أكثريّت‌ عامّه‌
  در إسلام‌ مشورت‌ با أكثريّت‌ عامّه‌ نيست‌؛ مشورت‌ با أهل‌ حلّ و عقد است‌
  مفاد آيه‌ : وَ شَاوِرْهُمْ فِي‌ الامْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَي‌ اللَهِ.
  مفاد و معني‌ أخذ به‌ مجمعٌ عليه‌، و ترك‌ شاذّ و نادر.
  مشورت‌ پيامبر، مقدّمه‌ است‌ براي‌ تصميم‌ گيري‌ در رأي‌ نهائي‌ خود.
  درس‌ سي‌ و چهارم‌: ولايت‌ فقيه‌ بر قدرت‌ عقلي‌ و قدرت‌ خارجي‌ متّكي‌ است‌
  راه‌ إثبات‌ ولايت‌ فقيه‌، همان‌ طرق‌ عقلائي‌ است‌
  دلالتِ نامه‌ حضرت‌ أميرالمؤمنين‌ به‌ مالك‌، در انحصار تعيين‌ قاضي‌ به‌ نظر حاكم‌
  أهل‌ حلّ و عقد خود بخود معروفند، نياز به‌ معرّف‌ ندارند.
  علم‌ وجداني‌ هر فرد، خود راهبر به‌ سوي‌ ولايت‌ فقيه‌ است‌
  تفكيك‌ قواي‌ ثلاثه‌، مبدأش‌ از أرسطو است‌
  آية‌ الله‌ نائيني‌، تفكيك‌ قوا را بر فرض‌ حكومت‌ جائره‌ پيشنهاد كرده‌ است‌
  نهج‌ البلاغة‌: وَ الإمَامَةَ نِظَامًا لِلامَّةِ، وَالطَّاعَةَ تَعْظِيمًا لِلإمَامَةِ.
  تفسير آيه‌ : وَاجْعَل‌ لِّي‌ مِن‌ لَّدُنكَ سُلْطَ'نًا نَّصِيرًا
  روايت‌ وارده‌ از قتاده‌ در تفسير: وَاجْعَل‌ لِّي‌ مِن‌ لَّدُنكَ سُلْطَ'نًا نَّصِيرًا
  درس‌ سي‌ و پنجم‌: وظيفه‌ وليّ فقيه‌ إقامه‌ عدل‌، نماز، زكوة‌ و حفظ‌ حقوق‌ خاصّه‌ مسلمان‌ و أهل‌ ذمّه
  آيه‌ : الَّذِينَ إِن‌ مَّكَّنَّهُمْ فِي‌ الارْضِ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّكَو'ةَ...
  وظيفه‌ وليّ فقيه‌، جهاد در راه‌ خدا و أمر بمعروف‌ و نهي‌ از منكر است‌
  خطبه‌ اميرالمؤمنين‌: إنَّ اللَهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ بِالْحَقِّ ل
  إرسال‌ پيغمبران‌ براي‌ خارج‌ كردن‌ ذمّه‌ مردم‌ است‌ از زير بار يوغ‌ متجاوزان‌
  مفاد آيه‌ : وَ أُمِرْتُ لاِعْدِلَ بَيْنَكُمْ.
  در حقوق‌، عدالت‌ مطلوب‌ است‌، نه‌ تساوي‌ در آن‌
  در حكومت‌ إسلام‌، حقّ مسلمان‌ با حقّ أهل‌ ذمّه‌ متفاوت‌ است‌
  هيچ‌ مكتبي‌ در عالم‌، چون‌ إسلام‌، حفظ‌ حقوق‌ أقليّت‌ها را ننموده‌ است‌
  مرز إسلام‌ عقيده‌ است‌، و خاك‌ مسلمان‌ محترم‌ است‌
  درس‌ سي‌ و ششم‌: جهاد در هر زمان‌ واجب‌ كفائي‌ است‌، و بايد زير نظر ولايت‌ فقيه‌ انجام‌ پذيرد انجام‌
  در منطقه‌ إسلام‌، بايد مصطلحات‌ إسلامي‌ را بكار برد.
  جهاد تا روز قيامت‌، در هر زمان‌ واجب‌ كفائي‌ است‌
  آيات‌ قرآنيّه‌ دالّه‌ بر إطلاق‌ وجوب‌ جهاد.
  كلام‌ شيخ‌ (ره‌) در وجوب‌ جهاد حدّأقلّ سالي‌ يكبار.
  جهاد بدون‌ إذن‌ وليّ فقيه‌ حرام‌ است‌
  مرابطه‌ در رتبه‌ متأخرّ از جهاد است‌ از 3 روز تا 40 روز.
  الْخَيْرُ كُلُّهُ في‌ السَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّيْفِ...
  آيات‌ وارده‌ در لزوم‌ و عظمت‌ جهاد في‌ سبيل‌ الله‌
  إشكال‌ صاحب‌ «جواهر» بر وجوب‌ عيني‌ بودن‌ جهاد.
  روايات‌ دالّه‌ بر اينكه‌: مشروعيّت‌ جهاد مشروط‌ است‌ به‌ ولايت‌

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی