گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > اعتقادات > امام شناسی > امام شناسي جلد 13
 کتاب امام شناسي / جلد سيزدهم / قسمت هجدهم: حدیث ثقلین به روایت اهل سنت

 

حديث ثقلين به روايت زيدبن أرقم

سيزدهم: حديث ثقلين به روايت زيدبن أرقم:

مضامين روايات و اسناد روايات وارده از طريق زيدبن ارقم از همه طرق آن زيادتر است؛ و همچنين علمائى از عامّه كه حديث وى را روايت كرده‏اند بيشترند. اينك ما در اينجا به برخى از روايات وارده از او كه علماى عامّه در كتب خود آورده‏اند مى‏پردازيم:

سمهودى در «جواهر الْعِقدَين فى فضل الشّرفين: شرفِ العلم الجَلِىّ و النّسَبِ الْعَلِىّ» [441] گويد: طبرانى در «اوسط» و ابُويَعْلى و غيرهما با سند خوب، و حافظ ابومحمّد عبدالعزيز در «معالم العترة النّبويّة»، و در «صحيح» مسلم و غيره از زيدبن ارقم روايت است كه رسول خداصلى الله عليه وآله در كنار آبى كه ميان مكّه و مدينه بود و به خم ناميده مى‏شد، براى خطبه برخاست و حمد و ثناى خداوند را بجاى آورد و مردم را به مواعظ و يادآوريهاى خود متمتّع ساخت و سپس فرمود:

65ـ ألَا يَا أيّهَا النّاسُ! إنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأتِىَ رَسُولُ رَبّى فَاُجِيبَ، وَ إنّى تَارِكٌ




صفحه 267

فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُ‏اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، فَخُذُوا بِكِتَابِ اللهِ وَ اسْتَمْسِكُوا بِهِ ـ فَحَثّ عَلَى كِتَابِ اللهِ وَ رَغّبَ فِيهِ. ثُمّ قَالَ: ـ وَ أهْلُ بَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى ! [442]

«آگاه باشيد اى مردم كه من فقط بشرى مثل شما هستم، و نزديك است فرستاده پروردگارم بيايد و من دعوت وى را اجابت نمايم، و من در ميان شما دو چيز ارزشمند و نفيس را مى‏گذارم، اوّل آن دو چيز كتاب خداست كه در آن هدايت و نور است، پس كتاب خدا را بگيريد و بدان استمساك نمائيد! ـ در اين حال پيغمبر مردم را بر كتاب خدا تشويق و ترغيب نمود و سپس فرمود: ـ و اهل بيت من! من خدا را به ياد شما مى‏آورم درباره أهل بيتم! من خدا را به ياد شما مى‏آورم درباره أهل بيتم! من خدا را به ياد شما مى‏آورم درباره أهل بيتم!»

دوم حديثى كه مسلم در «صحيح» خود آورده است همان متن اوّل است به اضافه تخريجى كه جرير از ابوحيّان از زيدبن ارقم نموده، و در آن زياد نموده است كه:

66ـ كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، مَنِ اسْتَمْسَكَ بِهِ وَ أخَذَ بِهِ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ أخْطَأهُ ضَلّ. [443] ، [444]




صفحه 268

سوم حديثى كه مسلم آورده است با سند دگرى از ابن مسروق از يزيدبن حيّان از زيدبن ارقم؛ كه ابن مسروق گفت: من و يزيدبن حيّان بر زيد وارد شديم، و يزيد به او گفت: تو به خير بسيارى رسيده‏اى؛ با رسول خداصلى الله عليه وآله مصاحبت نمودى و در پشت سر او نماز خواندى ! در اينجا حديث را به مانند حديث ابوحيّان مى‏آورد مگر آنكه گفتار رسول خداصلى الله عليه وآله را بدين‏گونه روايت مى‏كند:

67ـ ألَا وَ إنّى تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا كِتَابُ اللهِ هُوَ حَبْلُ اللهِ، مَنِ‏اتّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلَالَةٍ . [445] و در اين روايت است كه ما به زيد گفتيم: مراد از اهل بيت او زنهاى او مى‏باشند؟!

زيد گفت: نه قسم به خدا! زن روزگارى با شوهر خود است پس از آن، او را طلاق مى‏دهد و به سوى پدرش و خويشاوندانش برمى‏گردد. مراد از اهل‏بيت رسول خدا، اصل او و عَصَبه او هستند كه پس از پيغمبر صدقه بر ايشان حرام شده است. [446]

ابن مغازلى در «مناقب» خود با سند متّصلش يك روايت با عبارت: إنّى تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ : كِتَابَ‏اللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى، وَ إنّهُمَا لَنْ‏يَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ [447]آورده است، كه حاكم در «مستدرك» [448] و حافظ ترمذى در «جامع» [449] و ايضاً حاكم در




صفحه 269

 «مستدرك» [450] و طبرانى در «معجم كبير»[451] خود آورده‏اند.

و روايت ديگرى با سند متّصلش آورده است كه از جهت عبارت بعينها مثل روايت اوّل از «صحيح» مسلم مى‏باشد كه ما به شماره 65 ذكر نموديم. [452]

و اين روايت را حافظ دارمى در «سنن» خود [453] كتاب فضائل القرآن، و احمدبن حنبل در «مُسند» خود [454]با ذكر نصّ حديث و در جاى ديگر [455] با اعتراف به مسلّميّت و ثبوت آن، و حافظ بيهقى [456]همگى با عين سند و عبارت از ابوحيّان تيمى روايت كرده‏اند. ابن مغازلى روايت ديگرى دارد كه ما به شماره 80 خواهيم آورد.

ملاّ على متّقى در «كنزالعمّال» چهار روايت از زيدبن ارقم ذكر مى‏كند:

أوّل همان مضمونى است كه ما به شماره 43، از روايات مرويّه از زيدبن ثابت آورديم، او نيز از «مسند» احمدبن حنبل و طبرانى در «معجم كبير» و «سُنَن» سعيدبن منصور از زيدبن ثابت، و از طبرانى در «معجم‏كبير» از زيدبن ارقم روايت مى‏كند. [457]

دوم از «مستدرك» حاكم از زيدبن ارقم روايت مى‏كند كه رسول خدا فرمود:

68ـ أيّهَا النّاسُ! اِنّى تَارِكٌ فِيكُمْ أمْرَيْنِ لَنْ‏تَضِلّوا إنِ اتّبَعْتُمُوهُمَا : كِتَابَ‏اللهِ وَأهْلَ‏بَيْتِى عِتْرَتِى [458] . تَعْلَمُونَ أنّى أوْلَى بِالْمُؤمِنينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ! مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِىّ




صفحه 270

مَوْلَاهُ. [459]

«اى مردم من در ميان شما دو امر را باقى مى‏گذارم كه اگر از آن دو پيروى كنيد گمراه نمى‏شويد : كتاب خدا و اهل‏بيت من كه عترت من مى‏باشند. شما مى‏دانيد كه ولايت من به مؤمنين از ولايت خودشان به خودشان شديدتر و اكيدتر است! هر كس كه من مولاى او هستم، پس على مولاى اوست.»

سوم روايتى است كه از طبرانى در «معجم كبير» و از «مستدرك» حاكم از ابوطفيل از زيدبن ارقم آورده است كه:

69ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ! إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَ‏اللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ . إنّ اللهَ مَوْلَاىَ و أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ، مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِىّ مَوْلَاهُ . اَللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [460]

چهارم روايتى است كه از طبرانى در «معجم كبير» از ابوطفيل [461] از زيدبن ارقم




صفحه 271

روايت مى‏كند؛ آنگاه خطبه رسول‏الله را در غدير خمّ و شهادت طلبيدن آن حضرت را از مؤمنين بيان مى‏كند، تا مى‏رسد به اينجا كه رسول خدا مى‏فرمايد:

ألَا هَلْ تَسْمَعُونَ؟! فَإنّى فَرَطُكُمْ عَلَى‏الْحَوْضِ وَ أنْتُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ، وَ إنّ عَرْضَهُ أبْعَدُ مَا بَيْنَ صَنْعَاءَ وَ بُصْرَى، فِيهِ أقْدَاحٌ عَدَدَ النّجُومِ مِنْ فِضّةٍ. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِى الثّقَلَيْنِ؟!

قَالُوا: وَ مَا الثّقَلانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟!

قَالَ: كِتَابُ اللهِ ـ طَرَفُهُ بِيَدِاللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ وَ لَاتَضِلّوا ـ وَ الْآخَرُ عِتْرَتِى. و إنّ اللّطِيفَ الْخَبِيرَ نَبّأنِى أنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. فَسَألْتُ ذَلِكَ لَهُمَا رَبّى. فَلَاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُقْصِرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَاتَعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ. [462]

مَنَ كُنْتُ أوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ فَعَلِىّ وَلِيّهُ. اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [463]

حاكم نيشابورى در «مستدرك» پس از بيان حديث زيدبن ارقم همان طور كه در شماره 69 از «كنزالعمّال» بيان كرديم، بعد از قول رسول‏الله (وَ أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ) مى‏گويد: در اين حال دست على را گرفت و گفت: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ (فَهَذَا وَلِيّهُ) اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [464]




صفحه 272

و نيز حاكم در پايان روايتى كه به شماره 68 از «كنزالعمّال» آورديم بدين عبارت آورده است: ثّمَ قَال: أتَعْلَمُونَ أنّى أوْلَى بِالْمُؤمِنِينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ؟! ـثَلَاثَ مَرّاتٍـ قَالُوا: نَعَمْ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ‏صلى الله عليه وآله: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فعَلِىّ مَوْلَاهُ. [465]

و ذهبى نيز در «تلخيص المستدرك» اين دو روايت را تخريج كرده و در ذيل صفحه مطبوع به طبع رسيده است.

خوارزمى: مُوَفّقُ بن احمد اخطَب خوارزم، با سند متّصل خود از زيدبن ارقم روايت كرده است كه: چون رسول خداصلى الله عليه وآله در مراجعت از حجّةالوداع در غدير خم نزول كردند و امر كردند تا زير درختهاى آنجا را پاكيزه و جارو نمايند فرمودند:

70ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ؛ إنّى تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَ‏اللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ .

ثُمّ قَالَ: إنّ اللّهَ عَزّوَجَلّ مَوْلَاىَ و أنَا وَلِىّ كُلّ مُؤمِنٍ [466]وَ مُؤمِنَةٍ. ثُمّ اَخَذَ بِيَدِ عَلِىّ فَقَالَ: مَنْ كُنْتُ وَلِيّهُ فَهَذَا وَلِيّهُ . اللّهُمّ وَالِ مَنْ والَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ.

ابوطُفَيْل كه راوى روايت از زيدبن ارقم است مى‏گويد: من به او گفتم: تو عين اين گفتار را از رسول خدا شنيدى؟! گفت: آرى و هيچ كس در زير آن درختان عظيم نبود مگر آنكه با چشمش ديد و با گوشش شنيد. [467]




صفحه 273

أبُونُعَيْم اصفهانى در كتاب «مَنْقبة المُطهّرين» بنابر نقل علاّمه آيةالله ميرحامد حسين هندى از منقولِ آن كتاب سه روايت ذكر نموده است. اوّل از ابوسعيد و زيدبن ارقم كه رسول خدا فرمود:

71ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أحَدُهُمَا أثْقَلُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَ‏اللهِ ـ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السّمَاءِ إلَى الأرْضِ ـ وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى، فَإنّهُمَا لَنْ‏يَفْتَرِقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! [468]

دوم از زيدبن ارقم كه مى‏گويد: پس از حجّ با رسول خدا به جُحْفه مراجعت كرديم و آن حضرت در غدير خمّ نماز ظهر را انجام داد و پس از آن به خطبه برخاست و گفت:

72ـ يَا أيّهَا النّاسُ! هَلْ تَسْمَعُونَ؟! اِنّى رَسُولُ اللهِ إلَيْكُمْ، إنّى اُوشِكُ أنْ اُدعَى، إنّى مَسْئُولٌ وَ إنّكُمْ مَسْئُولُونَ، إنّى مَسْئُولٌ هَلْ بَلّغْتُكُمْ؟ وَ أنْتُمْ مَسْئُولُونَ هَلْ بُلّغْتُمْ؟! فَمَاذَا أنتُمْ قَائِلُونَ؟!

قَالَ: قُلْنَا: يَا رَسُولَ‏اللهِ بَلّغْتَ وَ جَهَدْتَ. قَالَ: اللّهُمّ اشْهَدْ وَ اَنَا مِنَ الشّاهِدينَ. اَلَا هَلْ تَسْمَعُونَ؟ إنّى رَسُولُ اللهِ إلَيْكُمْ، مُخَلّفٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! قَالَ: قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللهِ وَ مَا الثّقَلانِ؟!

قَالَ: الثّقَلُ الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ، سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ فَتَمَسّكُوا بِهِ لَنْ‏تَهْلِكُوا وَ تَضِلّوا، وَ الآخَرُ عِتْرَتِى، فَإنّهُمَا لَنْ يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [469]

سوم نيز از زيدبن ارقم آورده است كه رسول خدا روزى در بين مكّه ومدينه در جائى كه آب بود و به آن خمّ مى‏گفتند توقّف نمود و در ميان ما به خطبه قيام فرمود، و پس از حمد و ثناى خداوندى و پند و اندرز به ما فرمود:

73ـ أمّا بَعْدُ، ألَا يَا أيّهَا النّاسُ! إنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأتِيَنِى رَسُولُ رَبّى عَزّوَجَلّ




صفحه 274

فَاُجِيبَ. وَ إنّى تارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ. فَخُذُوابِكِتَابِ اللهِ فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ!

فَحَثّ عَلَى كِتَابِ اللهِ وَ رَغّبَ فِيهِ وَ قَالَ (ثُمّ قَالَ: و ظ) أهْلُ‏بَيْتِى، اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ‏بَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى!

حُصَيْن كه يكى از حاضران و پرسش كنندگان است به او مى‏گويد: اى زيد، اهل بيت رسول‏خدا چه كسانى هستند؟ آيا زنان او أهل بيت او نيستند؟ زيد مى‏گويد: زنان او از اهل بيت اويند وليكن اهل بيت او كسى است كه پس از وى صدقه بر او حرام است. حصين مى‏گويد: گفتم: كيانند ايشان؟ زيد گفت: آل على و آل جعفر و آل عقيل و آل عبّاس. [470]

تفسيرى كه از اهل بيت نموده است گفتار خود زيد است، و به دلائل عديده‏اى تفسيرى باطل است و بعضى از علماء عامّه هم بر اين تفسير اشكال نموده‏اند، و ما انشاءالله تعالى در اين موضوع بحث خواهيم نمود. [471]

بايد دانست كه روايت اخيرى را كه ما از منقول ابُونُعَيم از منقول صاحب «عبقات» آورديم و به شماره 73 موسوم گشت، بسيارى از علماى عامّه از جمله زَرَنْدى در «نظم دُرَرالسّمْطَيْن»، [472] و بيهقى در «سنن»، [473] و ابن حَجَر هيتمى در «الصواعق المحرقة» [474] و علاّمه شيخ رضى‏الدين صغانى در كتاب «مشارق الانوار النبويّة من صحاح الأخبار المصطفويّة» آورده‏اند با اين تفاوت كه عبارت اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ‏بَيْتِى را سه بار ذكر نموده‏اند.




صفحه 275

زَرندى در «نظم دُرَرالسّمطين» علاوه بر اين روايت، و علاوه بر روايتى كه ما در شماره 59 از ابوسعيد خُدْرى آورديم، و در اينجا به جهت عدم تكرار مضمون آن به روايت زيدبن ارقم صرف نظر شد، روايت ديگرى از زيدبن ارقم از رسول خداصلى الله عليه وآله در روز حجّة الوداع بدين مضمون نقل مى‏كند كه:

74ـ إنّى فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ وَ أنْتُمْ تَبَعِى، وَ إنّكُمْ تُوشِكُونَ أنْ تَرِدُوا عَلَىّ الْحَوْضَ فَأسْألَكُمْ عَنْ ثَقَلِى كَيْفَ خَلَفْتُمُونّى فِيهِمَا؟ ! در اين حال مردى از مهاجرين برخاست و گفت: مراد از دو چيز نفيس چيست؟ قَالَ: الأكْبَرُ مِنْهُمَا كِتَابُ اللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ فَتَمَسّكُوا بِهِ؛ وَ الأصْغَرُ عِتْرَتِى.

فَمَنِ اسْتَقْبَلَ قِبْلَتِى وَ أجَابَ دَعْوَتِى فَلْيَسْتَوْصِ لَهُمْ خَيْراً ـ أوْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اللهِ‏صلى الله عليه وآله ـ فَلَا تَقْتُلُوهُمْ، وَ لَاتَقْهَرُوهُمْ وَ لَاتُقْصِرُوا عَنْهُمْ، وَ إنّى سَألْتُ لَهُمُ اللّطِيفَ الْخَبِيرَ، فَأعْطَانِى أنْ يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ كَهَاتَيْنِ ـ وَ أشَارَ بِالْمُسَبّحَتَيْنِ ـ؛ نَاصِرُهُمَا لِى نَاصِرٌ، وَ خَاذِلُهُمَا لِى خَاذِلٌ، وَ وَلِيّهُمَا لِى وَلِىّ، وَ عَدُوّهُمَا لِى عَدُوّ. [475]

رسول خداصلى الله عليه وآله بعد از فقره‏اى كه توصيه به كتاب به عترت است مى‏فرمايد : «پس كسى كه رو به قبله‏اى نماز مى‏گزارد كه من نماز مى‏گزارم، و دعوتى را كه من نمودم اجابت مى‏نمايد پس حتماً بايد نسبت به عترت من بر اساس توصيه من اراده خير و عمل خير داشته باشد ـ يا همان طور كه رسول خدا فرمودـ نبايد ايشان را




صفحه 276

بكشيد، و نبايد مورد قهر و خشونت خود قرار دهيد، و تا توان داريد نبايد درباره آنها كوتاهى كنيد، و من براى آنها از خداوند لطيف خواسته‏ام و خواهش مرا عطا فرموده است كه در حوض كوثر بر من مانند اين دو انگشت وارد شوندـ و رسول خدا اشاره به دو انگشت مُسَبّحه خود (سبّابه) نمودـ؛ كسى كه آنها را نصرت كند ناصر من است، و كسى كه آنها را خذلان نمايد خاذل من است، و ولىّ آنها ولىّ من است، و عدوىِ آنها عدوى من است.»

بدخشانى در كتاب «مِفْتَاحُ النّجا» گويد: طبرانى در «معجم كبير» خود از زيدبن ارقم آورده است كه:

75ـ قالَ رَسُولُ اللهِ‏صلى الله عليه وآله: إنّى لَكُمْ فَرَطٌ، و إنّكُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ ـ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ صَنْعَاءَ إلَى بُصْرَى، فِيهِ عَدَدَ الْكَواكِبِ مِنْ قِدْحَانِ الذّهَبِ وَ الْفِضّةِـ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِى الثّقَلَيْنِ؟ !

قِيلَ: وَ مَا الثّقَلَانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟!

قَال: الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَد اللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَتَمَسّكُوا بِهِ لَنْ تَزِلّوا وَ لَاتَضِلّوا؛ وَ الأصْغَرُ عِتْرَتِى، وَ إنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. وَ سَألْتُ لَهُمَا ذَلِكَ رَبّى . فَلَاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ . [476]

حَمّوئى در «فرائد السّمْطَيْن» با سند متّصل خود روايتى نقل مى‏كند از يزيدبن حيّان كه گفت ما بر زيدبن ارقم وارد شديم و براى ما گفت: رسول خداصلى الله عليه وآله براى ما خطبه خواند و چنين گفت:

76ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا كتَابُ اللهِ عَزّوَجَلّ، مَنْ تَبِعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلىَ ضَلَالَةٍ. ثُمّ أهْلُ بَيْتِى . اُذُكِرّكُمُ‏اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى، سه بار گفت. [477]

ابن مغازلى در كتاب «فضائل القرآن» حديث ديگرى از زيد بن ارقم نقل مى‏كند




صفحه 277

كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود:

77ـ إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: كِتَابَ‏اللهِ وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى وَ قَرَابَتى ـالحديث. [478]

از طبرانى در «معجم كبير» وى روايتى درباره ثقلين به روايت حذيفة بن اُسَيْد غِفارى يا زيد بن ارقم تخريج شده است كه ما به جهت اهميّت و كثرت عنايت علماى عامّه به آن در اينجا به روايت علاّمه آية الله ميرحامد حسين هندى ـ اعلى الله مقامه الشريفـ مى‏آوريم . او مى‏فرمايد: علاّمه سخاوى در «استجلاب ارتقاء الغرف» گفته: [اما حديث حُذَيفة بن اُسَيْد الغفارى، آن را طبرانى در «معجم كبير» خود از طريق سلمة بن كهيل از ابوطفيل از ابوسعيد از زيد بن ارقم ـرضى‏الله عنهماـ روايت كرده‏اند كه او گفت:

78ـ لَمَا صَدَرَ رَسُولُ‏اللهِ‏صلى الله عليه وآله مِنْ حِجّةِ الْوَدَاعِ نَهَى أصْحَابَهُ عَنْ شَجَرَاتٍ بِالْبَطْحَاءِ مُتَقارِبَاتٍ أنْ يَنْزِلُوا تَحْتَهُنّ، ثُمّ بَعَثَ إلَيْهِنّ، فَقُمّ مَا تَحْتَهُنّ مِنَ الشّوْكِ، وَ عَمَدَ إلَيْهِنّ فَصَلّى تَحْتَهُنّ . ثُمّ قَامَ فَقَالَ: يَا أيّهَا النّاسُ! إنّى قَدْ نَبّأنِىَ اللّطِيفُ الْخَبِيرُ إنّهُ لَنْ‏يُعَمّرَ نَبِىّ إلاّ نِصْفَ عُمْرِ الّذِى يَليهِ مِنْ قَبْلِهِ. وَ إنّى لَأظُنّ أنْ يُوشِكَ أنْ اُدْعَى فَاُجيِبَ، وَ اِنّى مَسْئولٌ وَ إنّكُمْ مَسْئُولُونَ، فَمَاذَا أنْتُمْ قَائِلُونَ؟!




صفحه 278

قَالُوا: نَشْهَدُ أنّكَ قَدْ بَلّغْتَ وَ جَهَدْتَ وَ نَصَحْتَ، فَجَزاكَ اللهُ خَيْراً .

فَقَالَ: ألَيْسَ تَشْهَدوُنَ أنْ لَا إلَهَ إلاّ اللهُ، وَ أنّ مُحَمّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، وَ أنّ جَنّتَهُ حَقّ، وَنَارَهُ حَقّ، وَ أنّ الْمَوْتَ حَقّ، وَ أنّ الْبَعْثَ حَقّ بَعْدَالْمَوْتِ، وَ أنّ السّاعَةَ اتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا، وَ أنّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ؟!

قَالُوا: بَلَى! نَشْهَدُ بِذَلِكَ، قَالَ: اللّهُمّ اشْهَدْ!

ثُمّ قَالَ: يَا أيّهَا النّاسُ! إنّ اللهَ مَوْلَاىَ وَ أنَا مَوْلَى الْمُؤمِنينَ، وَ أنَا أوَلَى بِهِمْ مِنْ أنْفُسِهِمْ، فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ ـ يَعْنِى عَلِيّاًـ اللّهُمّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ.

ثُمّ قالَ: أيّهَا النّاسُ! إنّى فَرَطُكُمْ وَ إنّكُمْ وَارِدُونَ عَلَىّ الْحَوْضَ، حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ بُصْرَى إلَى صَنْعَاءَ، فِيهِ عَدَدَ الْنّجُومِ قِدْحَانٌ مِنْ فِضّةٍ، وَ إنّى سَائِلُكُمْ حِينَ تَرِدُونَ عَلَىّ عَنِ الثّقَلَيْنِ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؟! الثّقَلُ الأكْبَرُ كِتَابُ اللهِ عَزّوَجَلّ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ وَ طَرَفُهُ بِأيْدِيكُمْ، فَاسْتَمْسِكُوا بِهِ لَا تَضِلّوا وَ لَا تُبَدّلُوا، وَ عِتْرَتِى أهْلَ‏بَيْتِى؛ فَإنّهُ قَدْ نَبّأنِىَ اللّطِيفُ الْخَبِيرُ أنّهُمَا لَنْ‏يَنْقَضِيَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [479] ، [480]




صفحه 279

«چون رسول‏الله‏صلى الله عليه وآله از حجّةالوداع بيرون آمد، نهى كرد اصحاب خود را از فرودآمدن در زير چند درختى كه نزديك به هم روئيده بودند. سپس فرستاد تا خارهاى زمين زير آنها را برچيدند و زمين را براى نشستن هموار نمودند. رسول خدا متوجّه آن صوب شد، و در زير آنها نماز خواند. پس از نماز برخاست و گفت: اى مردم! خداوند لطيف خبير به من خبر داده است كه هيچ پيامبرى عمر نمى‏كند مگر به قدر نصف عمر پيامبرى كه قبل از او بوده است. و من مى‏دانم كه به نزديكى خوانده مى‏شوم و اجابت مى‏كنم و من مورد سؤال و بازخواست قرار مى‏گيرم، و شما نيز مورد بازخواست و سؤال قرار مى‏گيريد، پس درباره من چگونه شهادت مى‏دهيد؟!

گفتند: شهادت مى‏دهيم كه تبليغ كردى و رسالات خود را رسانيدى، و سعى و كوشش در راه نبوّت و ابلاغ آن نمودى، و نصيحت و خيرخواهى و راهنمائى فرمودى! پس خدايت تو را جزاى خير دهد !

در اين حال پيامبر گفت: آيا شما شهادت نمى‏دهيد كه معبودى غير از الله نيست، و اينكه محمّد بنده او و فرستاده اوست، و اينكه بهشت او حقّ است وآتش او حقّ است، و اينكه مرگ حقّ است، و اينكه برانگيخته شدن مردگان پس از مرگ حقّ است، و اينكه ساعت بر پا شدن قيامت بدون شك آمدنى است و اينكه خداوند تمام كسانى را كه در ميان گورها خفته‏اند بر مى‏انگيزاند؟ !

گفتند، آرى! شهادت مى‏دهيم بدين مطالب. رسول خدا گفت: بارخدايا تو گواه باش! سپس گفت : اى مردم! خداوند صاحب اختيار و اراده من است، و من صاحب اختيار مؤمنين هستم، و من اولى هستم به مؤمنين از اولويّت آنهابه خودشان. پس




صفحه 280

هر كس كه من مولاى او هستم، پس اين ـيعنى علىـ مولاى اوست. خداوندا! تو ولايت كسى را داشته باش كه او ولايت على را دارد، و دشمن كسى باش كه على را دشمن دارد.

و پس از آن گفت: اى مردم! من علمدارِ پيشرو شما هستم و شما به دنبال من بر من در حوض وارد مى‏شويد، حوضى كه وسعتش به قدر مساحت ما بين بُصراى شام و صَنعاء يمن است، در آن حوض به قدر ستارگان آسمان كاسه‏هاى خالى از نقره است، و چون شما به سوى من آئيد من از شما درباره ثقلين بازخواست و پرسش مى‏كنم، پس شما بنگريد ببينيد تا چگونه خلافت مرا در آن دو چيز ادا مى‏كنيد؟ ثقل بزرگتر كتاب خداست عزّوجلّ، كه سبب و واسطه‏اى است كه يك سوى آن به دست خداست، و سوى دگرش به دست شماست، پس بدان تمسّك كنيد، گمراه نشويد و در آن تبديل و تغيير به عمل نياوريد! و عترت من اهل‏بيت من ثَقَل ديگر است. حقّاً و تحقيقاً خداوند لطيف خبير مرا آگاه كرده است كه آن دو چيز منقضى نمى‏شوند و از بين نمى‏روند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.»

آنگاه سمهودى راوى اين روايت از طبرانى گويد:از اين طريق روايت ضياء در «مختارة» و ابونُعَيْم در «حِلْيَة» و غيره از حديث زيدبن حسن انماطى، از معروف بن خرّبوذ از ابوطفيل از حُذيفَة به تنهائى روايت كرده‏اند.]

و از افاده علاّمه سمهودى در «جواهر العِقْدَين» و محمّد بن يوسف شامى در كتاب «سُبُل الْهُدَى و الرّشَاد» معروف به «سيره شاميّة» و ابن حَجَر مكّى در «صَواعِق مُحرقه» و فَخْر جَهْرُمى در «براهين قاطعه» و نورالدين حَلَبى در كتاب «إنسانُ العيون» معروف به «سيره حلبيّه» و احمد بن فضل بن محمّد با كثير در «وسيلة المآل» و محمودبن محمّد قادرى در «صِراطِ سوِىّ» و مِرْزا محمّد بَدَخْشانى در «مِفتاح النّجَا» و «نُزُلُ الأبرار» و محمّد صدر عالم در «مَعارج العُلى» و احمد بن عبدالقادر عِجْلى در «ذخيرة المآل» و مولوى ولىّ‏الله لكهنوى در «مرآة المؤمنين» نيز




صفحه 281

واضح و لايح است كه طبرانى اين روايت را اخراج نموده كما ستطّلع عليه فيما بعد انشاءالله تعالى. [481]

و نيز مِرزا محمّد بدخشانى در «مفتاح النّجا» گفته است: حَاكِم از زيد بن ارقم، و طبرانى در «معجم كبير» از زيدبن ارقم و زيدبن ثابت تخريج روايت كرده‏اند كه:

79ـ قَالَ رَسُولُ اللهِ‏صلى الله عليه وآله: إنّى تَارِكٌ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ مِنْ بَعْدِى: كتَابَ‏اللهِ وَ عِتْرَتى أهْلَ‏بَيْتِى، وَ إنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ. [482]

ابن بطريق در كتاب «عمده» با سند متّصل خود از وليد بن صالح از زيدبن ارقم روايت مفصّل غدير و خطبه مزبور را با عباراتى ديگر كه در مفاد و معنى شبيه روايت طبرانى هستند، آورده است و درباره خصوص توصيه به ثقلين بدين عبارت از رسول خداصلى الله عليه وآله‏نقل مى‏كند كه:

80ـ ألَا وَ إنّى فَرَطُكُمْ وَ إنّكُمْ تَبَعَى تُوشِكُونَ أنْ تَرِدُوا عَلَىّ الْحَوْضَ، وَ أسْألُكُمْ حِينَ تَلْقَوْنّى عَنْ ثَقَلَىّ كَيْفَ خَلَفْتُمُونّى فِيهمَا؟! فَأعْضَلَ عَلَيْنَا مَا ندْرِى مَا الثّقَلَانِ؟ حَتّى قَامَ رَجُلٌ مِنَ الْمُهَاجِرينَ فَقَالَ : بِأبِى أنْتَ وَ اُمّى يَا نَبِىّ اللهِ مَا الثّقَلَانِ؟!

قَالَ: الأكْبَرُ مِنْهُمَا كِتَابُ‏اللهِ سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيَداللهِ تَعَالَى وَ طَرَفٌ بِأيْدِيكُمْ، فَتَمَسّكُوا بِهِ وَ لَا تَزِلّوا وَ لَا تَضِلّوا؛ وَ الأصْغَرُ مِنْهُمَا عِتْرَتِى ـ الخطبة [483] ، [484]




صفحه 282

شيخ احمد بن عبد القادر عُجَيْلى شافعى در كتاب خود «ذخيره المآل فى شرح عقد جواهر اللآل» نيز شبيه همين مضمون ابن بطريق را از زيدبن ارقم آورده‏است.

و جلال‏الدّين سيوطى در «جامع الصغير» از «مسند» أحمدحنبل، و «صحيح» مسلم، و «مسند» عبد بن حميد بدين عبارت آورده:

81ـ أمّا بَعْدُ، ألَا أيّهَا النّاسُ! فَإنّمَا أنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أنْ يَأْتِىَ رَسُولُ رَبّى فَاُجِيبَ، وَ أنَا تارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ، أوّلُهُمَا كِتَابُ اللهِ فِيهِ الْهُدَى وَ النّورُ، مَنِ اسْتَمْسَكَ وَ أخَذَ بِهِ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَ مَنْ أخْطَأهُ ضَلّ، فَخُذُوا بِكِتَابِ‏اللهِ تَعَالَى وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ؛ وَ أهْلُ بَيْتِى . اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ‏بَيْتِى! اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ بَيْتِى. آنگاه سيوطى گفته است: اين روايت صحيح است. [485]

و ابن حجر هيتَمى در «الصواعق المحرقة» نيز روايت ديگرى از زيدبن أرقم دارد و گويد: روايةٌ صحيحةٌ:

82ـ كَأنّى قَدْ دُعِيتُ فَأجَبْتُ، إنّى قَدْ ترَكْتُ فِيكُمُ الثّقَلَيْنِ: أحَدُهُمَا آكَدُ مِنَ الآخَرِ: كِتَابَ اللهِ عَزّوَجَلّ، وَ عِتْرَتِى، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخَلُفُونّى فِيهِمَا؟! فَإنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا




صفحه 283

عَلَىّ الْحَوْضَ. [486] و در روايت دگرى است: وَ إنّهُمَا لَنْ‏يَتَفَرّقَا حَتّى يَرِدَا عَلَىّ الْحَوْضَ، سَألْتُ رَبّى ذلِكَ لَهُمَا فَلاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تَقْصُرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ! [487]

آنگاه گويد: براى اين حديث طرق كثيرى است، زيرا كه از بيست و اندى از اصحاب رسول اللّه روايت شده است. و سپس گويد: در اين احاديث بالأخص گفتار رسول خدا كه مى‏فرمايد: اُنْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونّى فِيهِمَا؛ وَ اُوصِيكُمْ بِعِتْرَتِى خَيْرَاً؛ وَ اُذَكّرُكُمُ اللهَ فِى أهْلِ‏بَيْتِى! «بنگريد تا چگونه حقّ مرا در آن دو خليفه حفظ مى‏كنيد؟! و من شما را درباره عترتم وصيّت مى‏كنم به خوبى؛ و من خدا را راجع به اهل بيتم به ياد شما مى‏آورم» تأكيد شديد بر مودّت آنها، و مزيد احسان به آنها، و احترامشان، و اكرامشان، و تأديه حقوق واجبه و مستحبّه راجع به آنها استفاده مى‏شود. چگونه اين طور نباشد در صورتى كه ايشان از جهت فخر و حسب و نسب شريف‏ترين بيتى هستند كه در روى زمين مى‏باشند .

و از گفتار رسول‏الله كه مى‏فرمايد: لاتَقَدّمُوهُمَا فَتَهْلِكُوا، وَ لَا تَقْصُرُوا عَنْهُمَا فَتَهْلِكُوا وَ لَاتُعَلّمُوهُمْ فَإنّهُمْ أعْلَمُ مِنْكُمْ! «از ايشان پيشى و سبقت نگيريد كه هلاك مى‏شويد، و به سستى و كوتاهى نيز نگرائيد كه هلاك مى‏شويد، و به آنان چيزى را نياموزيد زيرا كه آنها از شما داناترند!» استفاده مى‏شود كه هر كدام از اهل بيت كه اهليّت وصول به مراتب عاليه و وظائف دينيّه را داشته باشد بر غير او مقدّم است. [488]

پاورقي




[441] قندوزى در «ينابيع‏المودّة»  صفحه  36
درباره او گويد: «جواهرالعقدين» از سمهودى مصرى علّامه در بلاد مصر و حجاز مصنّف «تاريخ مدينه منوّره نبوّيه» على صاحبها آلاف آلاف التحيّة و التّصلية است.

[442] 1 عبقات» ج‏2،  صفحه  637
و  صفحه  638
و «صحيح» مسلم طبع محمّد فؤاد، ج‏4،  صفحه  1873
كتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل على‏بن ابيطالب‏عليه السلام حديث 36 و نيز در «عبقات» ج 1،  صفحه  342
از ازدى حميدى صاحب كتاب «الجمع بين الصحيحين» آورده است. و ايضاً در «عبقات» ج 1،  صفحه  374
و 375 از رزين عبدرى صاحب كتاب «الجمع بين الصّحاح السّتة» آورده است. و ايضاً در «عبقات»، ج 1،  صفحه  425
از ابن اثير جزرى صاحب «جامع الاُصول» روايت كرده است. و ايضاً در «ينابيع الموّدة»  صفحه  29
اين روايت را از مسلم آورده است. و ايضاً محبّ‏الدين طبرى در «ذخائر العقبى»  صفحه  16
آورده‏است. و ايضاً ابن‏حجر هيتمى در «الصّواعق المحرقه»  صفحه  89
آورده است. و سيدبن طاووس در «طرائف»  صفحه  115
و بحرانى در «غاية المرام»  صفحه  212
حديث چهارم از عامه آورده است و حمّوئى در «فرائد السمطين» ج‏2،  صفحه  268
ذكر كرده است.

[443] صحيح» مسلم، همين موضع  صفحه  1874
حديث (...)

[444] در «ينابيع المودّة»  صفحه  183
اين حديث را با همين متن اخير و با يكبار اذكّركم الله فى اهل بيتى، از احمد و عبدبن حميد و مسلم تخريج كرده است.

[445] «صحيح مسلم»، ج 4،  صفحه  1874
حديث 37 و در «ينابيع المودّة»  صفحه  29
با اضافه كلمه: و عترتى اهل بيتى از مسلم آورده‏است و در «غايةالمرام»  صفحه  212
حديث ششم از عامّه عين عبارت متن را آورده‏است.

[446] «صحيح مسلم»، ج 4،  صفحه  1874
حديث 37 و در «ينابيع المودّة»  صفحه  29
با اضافه كلمه: و عترتى اهل بيتى از مسلم آورده‏است و در «غايةالمرام»  صفحه  212
حديث ششم از عامّه عين عبارت متن را آورده‏است.

[447] مناقب» ابن مغازلى  صفحه  234
حديث.281 و اين عبارت را قندوزى در «ينابيع المودّة»  صفحه  37
بدون لفظ عترتى از «صحيح» مسلم در طريق روايت سوّم صاحب كتاب «معالم العترة النّبويّة» آورده است و در «غاية المرام» ص‏232 حديث 59 از خاصّه به روايت ابن بابويه آورده است؛ و حمّوئى در «فرائد السمطين» ج‏2،  صفحه  142
و  صفحه  143
باب 33 آورده است بدون لفظ أهل بيتى و بجاى لن يفترقا لفظ لن يتفرّقا را آورده است.

[448] المستدرك على الصحيحين» ج 3،  صفحه  148
و حاكم گويد: اين حديث بر شرط شيخين صحيح السّند است و اين دو نفر آن را تخريج ننموده‏اند.

[449] جامع صحيح ترمذى، طبع صاوى 13/.200

[450] المستدرك» ج 3،  صفحه  109
با عبارت انى قد تركت و با اضافه جمله احدهما اكبر من الآخر و گفته است: اين حديث نيز بر شرط شيخين صحيح است و آن را تخريج ننموده‏اند.

[451] نسخه دانشگاه طهران شماره.137

[452] مناقب» ابن مغازلى، ص 236، حديث.284

[453] سنن» دارمى، ج‏2، ص.431

[454] مسند» احمد، ج 4، ص.367

[455] مسند» احمد، ج 4، ص.371

[456] بيهقى در «سنن»، ج‏10،  صفحه  113
و ج 2،  صفحه  148
و در كتاب «اعتقاد» ص.164

[457] كنزالعمّال» طبع حيدرآباد، ج‏1،  صفحه  166
شماره.948

[458] تا اينجا را قندوزى در «ينابيع المودّة»  صفحه  37
با عبارت طريق دوم از «صحيح» مسلم بنا به نقل از كتاب «معالم العترة النّبوية» آورده است.

[459] كنزالعمّال»، ج 1،  صفحه  167
حديث شماره.951

[460] كنزالعمّال»، ج 1،  صفحه  167
حديث شماره 954 و «عبقات»، ج‏1،  صفحه  278
و  صفحه  279
از طبرانى.

[461] أبوطفيل خودش از اصحاب رسول خداست ولى خودش بلاواسطه اين حديث را روايت نكرده است، زيرا در زمان رسول‏خدا شايد در غدير نبوده است، شرح حال وى را آيةالله سيّد حسن صدر در كتاب «تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام»  صفحه  186
در ضمن شعراى شيعه ذكر كرده و فرموده است: و از شعراى شيعه أبوطفيل عامر بن واثله صحابى است كه ترجمه حال او را در كتاب «نسمة السحر فى ذكر من تشيّع و شعر» آورده است گويد: او فاضلى است كه در وى صحبت رسول خدا با محبّت اهل بيت گرد آمده است، أبوالفرج اصفهانى گويد: أبوطفيل از خيار اصحاب رسول خداصلى الله عليه وآله بوده است و از آنحضرت روايت حديث كرده است و سپس عمر طولانى نموده است و از اصحاب على‏عليه السلام و از وجوه شيعه شمرده مى‏شده است و در نزد آنحضرت مكان و موقعيّتى خاص داشته است و اسب سوار چيره و ماهر و مرد كريم و شجاع و شاعر بوده است. او پس از أميرالمؤمنين‏عليه السلام زندگى كرد و با مختار به طلب خونخواهى حسين‏عليه السلام برخاست و با او بود تا مختار كشته شد و پس از آنهم عمر كرد. قطرب بن خليفه مى‏گويد: شنيدم از ابوطفيل كه مى‏گفت: از شيعه غير از من كسى نمانده است، و بدين بيت تمثّل جست:

«و خلّفت سهماً فى الكنانة واحداً                     سيرمى به او يكسر السّهم كاسره»

تا آنكه صاحب «نسمة السحر» گويد: وفات وى در سنه صد بوده است و او آخرين صحابى است كه مرده است ـ انتهى. و ابن قتيبه در كتاب «معارف» در حال ابوطفيل گويد: با علىّ‏عليه السلام در تمام مشاهد حركت كرد و صاحب رايت مختار بود و به رجعت اعتقاد داشت، آنگاه اين دو بيت مذكور را با دو بيت ديگر ذكر كرده است

[462] در «بحارالانوار» طبع كمپانى ج 7،  صفحه  31
اين روايت را تا اينجا از سيوطى از طبرانى آورده است.

[463] كنزالعمّال» ج‏1،  صفحه  168
حديث شماره.958

[464] مستدرك»، ج‏3،  صفحه  109
و در پايان، حاكم گويد: اين حديث بنا بر شرط شيخين (بخارى و مسلم) صحيح است، و آن را تخريج ننموده‏اند.

[465] مستدرك» ج‏3،  صفحه  110
و گويد: حديث بريده اسلمى صحيح است بر شرط شيخين.

[466] تا اينجا را قندوزى در «ينابيع المودّة»  صفحه  37
با لفظ طريق اوّل از «صحيح» مسلم بنا به نقل از كتاب ابومحمّد عبدالعزيز الأخضر در «معالم العترة النبويّة» آورده‏است.

[467] مناقب» خوارزمى، طبع سنگى  صفحه  13
و طبع نجف حروفى  صفحه  93
و «عبقات» ج 1،  صفحه  399
در ترجمه احوال خوارزمى، و «ينابيع المودّة»  صفحه  32
از خوارزمى و «غايةالمرام»  صفحه  232
شماره 60 از خاصّه، و ابوالفداء ابن‏كثير دمشقى در كتاب «البداية و النهاية» ج 5،  صفحه  209
بدون عبارت أحدهما اكبر من الآخر آورده است و نسائى در «خصائص» مولانا اميرالمؤمنين‏عليه السلام  صفحه  21
با عبارت تاركٌ بجاى تركت آورده است.

[468] عبقات»، ج‏1  صفحه  310
و  صفحه  311
و «ذخائر العقبى»  صفحه  16
با عبارت أعظم من الآخر از ترمذى و «صواعق محرقه» ص.89

[469] عبقات» ج 1، ص.311

[470] عبقات» ج 1،  صفحه  311
و «غاية المرام»  صفحه  215
حديث 30 از عامّه با روايت حمّوئى در «فرائدالسمطين».

[471] آخر همين كتاب  صفحه  438
و ص.439

[472] نظم دررالسمطين» طبع نجف ص.231

[473] سنن» بيهقى، ج 10،  صفحه  113
و  صفحه  114
و در پايان گويد: مسلم در «صحيح» خود از حديث ابوحيّان تيمى تخريج كرده است.

[474] الصّواعق المحرقة» ص.136

[475] نظم دررالسمطين»  صفحه  233
و  صفحه  234
و در عبارت كتاب ناصرهما الى و خاذلهما الى وارد است كه ما به عبارت ناصرهما لى و خاذلهما لى تصحيح نموديم و در «ينابيع المودّة»  صفحه  37
اين روايت را از زرندى در «نظم دررالسمطين» نقل مى‏كند بدون لفظ او كما قال رسول‏الله؛ و با لفظ لى به جاى الى در چهار موضع و سپس گويد: در اين باب بيشتر از سى نفر از اصحاب، راوى روايتند، و ابن عقده در كتاب «موالاة» اين حديث را تخريج كرده است و سيّدبن طاوس در «طرائف»  صفحه  117
حديث 179 با مختصر اختلافى در عبارت از ابن مغازلى آورده‏است و در پايانش اين عبارت را اضافه نموده است: ألا و انّه لن تهلك امّة قبلكم حتّى تدين بأهوائها، و تظاهر على نبيّها، و تقتل من يأمر بالقسط فيها. و در «بحارالانوار» طبع حروفى ج 23،  صفحه  109
و  صفحه  110
از «طرائف» حكايت نموده است.

[476] عبقات»، ج 2،  صفحه  744
در ترجمه احوال ميرزا محمد بدخشى.

[477] فرائدالسّمطين»، ج 2،  صفحه  250
باب 48 حديث.5020

[478] غاية المرام»  صفحه  214
حديث 21 از عامّه. سيّد هاشم بحرانى در اينجا به شماره حديث 22، از عامّه، حديث ديگرى از ابن مغازلى روايت مى‏كند كه او با اسنادش به على بن ابى ربيعة آورده است كه او مى‏گويد: من زيد بن ارقم را ديدم در حالى كه مى‏خواست بر مختار وارد شود و به او گفتم: ازتو چيزى به من رسيده است. گفت: آن چه چيز است؟! گفتم: تو از رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدى كه فرمود: انّى قد تركت فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتى أهل‏بيتى؟! قال: اللّهم نَعَم! و در «غايةالمرام»  صفحه  211
ديث اوّل از عامّه از عبدالله بن احمد بن حنبل با سند خود از على بن ربيعه روايت مى‏كند كه به زيدبن ارقم در وقت دخول و يا خروجش از نزد مختار برخورد كردم و گفتم: تو شنيدى كه رسول‏خداصلى الله عليه وآله مى‏گفت: انّى تارك فيكم الثقلين؟! قال: نَعَم. و در «ينابيع المودّة»  صفحه  32
از «زيادات مسند» عبدالله احمدحنبل آورده است. و اين روايت را سيدبن طاوس در «طرائف»  صفحه  114
از احمد بن حنبل در مسندش از اسرائيل بن عثمان بن مغيرة بن ربيعه آورده است. و در  صفحه  16
از «طرائف» از علىّ بن ربيعه آورده است و ايضاً در «بحار الانوار» طبع حروفى ج 23، ص 109آورده است.

[479] عبقات» ج 1،  صفحه  279
در ضمن ترجمه احوال طبرانى و ايضاً در «عبقات» ج 1،  صفحه  402
اين حديث را از حذيفة بن اسيد، ابن عساكر دمشقى روايت نموده است و در پايان آن ابن‏عساكر گويد: اين حديث شريف را از زيدبن ارقم روايت نموده است.

[480] ابن صبّاغ مالكى در «الفصول المهمّة» طبع سنگى  صفحه  24
و طبع حروفى  صفحه  22
گويد: ترمذى از زيدبن ارقم روايت كرده است كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: من كنت مولاه فعلىّ مولاه. ترمذى همين لفظ را آورده و چيزى بر آن نيفزوده است و امّا زُهرى روز و زمان و مكان را هم آورده است، او روايت را اين‏طور آورده‏است كه: لمّا حجّ رسول‏الله‏صلى الله عليه وآله حجّةالوداع و عاد قاصداً الى المدينة قام بغدير خم و هو ماء بين مكة و المدينة و ذلك فى‏اليوم الثامن عشر من ذى‏الحجّةالحرام وقت الهاجرة فقال: ايّها الناس انى مسئول و انتم مسئولون، هل بلّغت؟ قالوا: نشهد أنك قد بلّغت و نصحتَ. قال: و انا اشهد انى قد بلّغت و نصحت. ثم قال: ايّها الناس اليس تشهدون أن لا اله الاّ الله و أنىّ رسول الله؟ قالوا: نشهد ان لا اله الا الله و انّك رسول‏الله. قال: و انا اشهد مثل ما شهدتم. ثم قال: أيّها الناس قد خلّفت فيكم ما ان تمسّكتم به لن تضلّوا بعدى: كتاب الله و أهل‏بيتى، ألا و انّ اللطيف أخبرنى أنّهما لم‏يفترقا حتّى يردا عَلَىّ الحوض، حوضى ما بين بُصرَى و صنعاء عدد آنيته عدد النّجوم، انّ‏الله مسائلكم كيف خلفتمونى فى كتابه و أهل‏بيتى. ثم قال: أيهاالناس من أولى الناس بالمؤمنين؟ قالوا: الله و رسوله اعلم. قال: انّ أولى الناس بالمؤمنين اهل‏بيتى (قال ذلك ثلاث مرّات) ثمّ قال فى الرّابعة و أخذ بيد علىّ: اللهم من كنت مولاه فعلىّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه (يقولها ثلاث مرّات) ألا فليبلّغ الشاهد الغائب. و اين متن روايت را على بن عيسى إرْبلى در «كشف الغمّة»  صفحه  16
از زُهرى روايت نموده است.

[481] عبقات» ج 1،  صفحه  279
و  صفحه  280
در ترجمه احوال طبرانى.

[482]عبقات» ج 1، ص.280 و اين عبارت را بدون كلمه من بعدى سيد هاشم‏بحرانى در «غايةالمرام»  صفحه  213
حديث 16 از صاحب «العمدة» كه همان ابن بطريق است آورده است و گويد: صاحب «العمدة» با سند خود از طريق مخالفين اين روايت را از زيدبن ارقم آورده است و اين به خوبى مى‏رساند كه ابن بطريق شيعه بوده است.

[483] عبقات» ج 1،  صفحه  340
و  صفحه  341
در ترجمه احوال ابن مغازلى آورده است كه: و نيز ابن مغازلى در كتاب «المناقب» على ما نقل عنه العلاّمة ابن بطريق طاب ثراه فى كتابه الموسوم بالعمدة گفته: أخبرنا تا آخر خطبه كه بسيار طويل و شامل نكاتى دقيق است. و از اين تعبير صاحب «عبقات» از وى به طاب ثراه استفاده تشيّع و جلالت ايمان او مى‏شود.

[484] اين روايت ابن‏مغازلى است كه در «مناقب»  صفحه  16
تا  صفحه  18
شماره 23 با سند متّصل خود از وليدبن صالح از امرأة زيد بن ارقم آورده است و در دنبال عبارات فوق، رسول خدا مى‏فرمايد: من استقبل قبلتى و أجاب دعوتى! فلاتقتلوهم و لاتقهروهم و لاتقصروا عنهم فانّى سألت لهم اللّطيف الخبير فأعطانى، ناصرهما لى ناصر، و خاذلهما لى خاذل، و وليّهما لى ولىّ و عدوّهما لى عدوّ. ألا و إنها لم‏تهلك اُمّةٌ قبلكم حتّى تتديّن بأهوائها و تظاهر على نبوّتها، و تقتل من قام بالقسط، ثم أخذ بيد على‏بن ابيطالب‏عليه السلام فرفعها ثم قال: من كنت مولاه فهذا مولاه، و من كنت وليّه فهذا وليّه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه. اين جمله را رسول‏خداصلى الله عليه وآله سه مرتبه تكرار فرمود. اين پايان خطبه بود. در نسخه مطبوعه «مناقب» و در «ينابيع المودّة»  صفحه  22
از ابن‏مغازلى از ابن‏امرأة زيدبن ارقم آورده است. ابن مغازلى روايت را از امرأة زيدبن ارقم مى‏آورد و در تعليقه آن گويد: در «بحار» نقلاً از «عمده» ابن بطريق (ص 51) ابن امرأة زيدبن ارقم و هكذا أخرجه فى «الغدير» 7/37 عن «العمدة» ـ انتهى. و امّا در نسخه مطبوعه «عبقات» در اصفهان كه ما از آن نقل كرديم از ابن امرأة زيدبن ارقم وارد است كه علّامه ميرحامد حسين آن را ظاهراً به زيدبن ارقم تصحيح فرموده است.

[485] الجامع الصّغير فى‏أحاديث البشير النّذير» طبع چهارم، ج 1، ص.64

[486] «الصواعق المحرقة» ص.136

[487] «الصواعق المحرقة» ص.136

[488] الصواعق المحرقة» ص.136

 

.

      
  
فهرست
  درس صدو هشتاد و يکم تا صدو هشتاد و پنج: أمر رسول خدا به كتابت حديث ، و حديث ثقلين..
  آيات سوره آل عمران درباره فرايان جنگ احد.
  دلالت آيه بر ارتداد صحابه پس از مرگ پيامبر
  معناي شكر در آيه و سيجزي الله الشاكرين..
  مقام شاكرين مقام مخلصين است كه شيطان را بدان راه نيست..
  جانبازي و دلاوري علي عليه‌السلام در جنگ احد.
  نداي آسماني : لا فتي الا علي لا سيف الا ذولفقار
  تمثال ذوالفقار مرتضى على اميرالمؤمنين عليه السلام.
  در جنگ احد امير المومنين عليه‌السلام حامل رايت و لواء بود.
  خالي كردن سنگر و حمله خالد بن وليد.
  پايداري اميرالمومنين عليه‌السلام و ابودجانه و دفاع آنها از جان پيامبر (ص)
  امير المومنين عليه‌السلام به تنهايي كتيبه‌ها را منهزم ساخت..
  اسامي كشته شدگان از مشركين در احد به دست علي عليه‌السلام.
  پايداري علي عليه‌السلام و فرار ابوبكر و عمر و عثمان در احد.
  زخمهايي كه در احد بر رسول خدا (ص) وارد شد.
  اقرار عمر به فرار خود در جنگ احد.
  برخي از فراريان از مسلمين در جنگ احد.
  گفتار خالدبن وليد درباره فرار عمر.
  پايداري انس بن نضر و زخمهايي كه بر او وارد شد.
  فرار عثمان و پناه دادن به معاوية بن مغيره.
  معاويه بن مغيره حمزه را مثله كرده بود.
  جريان دستگيري معاويه بن مغيره.
  كشته شدن رقيه دختر رسول خدا به ضرب عثمان..
  اعتراف عثمان به فرار خود در جنگ احد.
  شماري از خيانتهاي عثمان..
  آيه قرآن بر عفو به معني غفران درباره عثمان ندارد.
  ترديدي در فرار عمر و عثمان در احد نيست..
  روايت صريحه رسول خدا در فرار عمر در روز احد.
  رسول خدا براي ابوبكر شهادت به بهشتي بودن ندادند.
  برخورد آيه الله معزي ملايري با سرهنگ سنبل در جده.
  رسول خدا در احد قصد كشتار نداشت..
  در مقام عزت ربويي، هيچ چيز مقاومت ندارد.
  مقام صبر و احسان رسول خدا (ص).
  لحظات آخر عمر رسول خدا و وصيت به فاطمه (ع).
  اشعار ابي طالب در مدح رسول خدا (ص).
  اشعار ابي طا لب درحمايت از رسول خدا(ص)
  امر رسول خدا به سد ابواب و آوردن كاغذ و قلم براي نوشتن وصيت..
  حزن و اندوه فاطمه عليها السلام در رحلت پدر.
  بيان علامه سيد شرف الدين در فضيلت حضرت زهرا (ع).
  اهميت مقام ولايت و جانشيني رسول خدا
  امر رسول خدا به خروج وجوه مهاجرين و انصار با لشگر اسامه.
  خطبه رسول خدا در تمسك به ثقلين..
  اسغفار رسول خدا براي مردگان بقيع و اخبار از روي آوردن فتنه‌ها
  خطبه ديگر از آن حضرت در آخرين روزهاي عمر خود.
  امر رسول خدا به آوردن قلم و دوات براي نوشتن وصيت..
  منع عمر از آوردن قلم و دوات و نسبت ياوه گويي به پيامبر.
  تكيه دادن رسول خدا به عباس و علي عليه‌السلام و ورود به حجره عائشه.
  روايات وارده در منع عمر از كتابت رسول خدا صلى الله عليه وآله در مرض موت..
  مقدمه چيني عمر براي جلو گيري از كتابت رسول خدا
  نسبت دادن عمر هجران را به رسول خدا (ص).
  تغيير دادن لفظ هجران از سوي طرفداران عمر.
  منظور رسول خدا از كتابت ، وصايت علي عليه‌السلام بوده است..
  قبول كردن قرآن بدون قبول گفتار رسول خدا غلط فاحش است..
  همدستي عمر با ابوبكر در منع از خلافت علي عليه السلام.
  قرآن به تنهايي كافي نيست..
  علت ننوشتن رسول خدا نامه را بعد از نسبت هذيان به او.
  بيان علامه طباطبائي (ره) در عدم تصريح به نام علي عليه‌السلام در قرآن..
  علت جلوگيري از كتابت حديث پيامبر (ص).
  روايت مجعول بخاري در تنقيص منزلت علي عليه‌السلام.
  پاسخ روايت مجعول بخاري..
  بيان مزورانه ابوالفداء دمشقي در جمع ميان روايات وصايت..
  روايات گذشته ساخته عايشه است..
  پاسخهاي علماي عامه در اعتذار عمل عمر همگي مردود است..
  جنايات عمر مسير تاريخ را عوض كرده است..
  صبر و تحمل رسول خدا و علي عليه‌السلام در برابر مشكلات..
  كلماتي چند از امير المومنين عليه‌السلام.
  اشعاري در مدح امير المومنين عليه‌السلام.
  درس يکصدو هشتاد و شش تا يکصد و نود: تواتر حديث ثقلين..
  وظيفه رسول خدا در بيان آيات براي مردم.
  حجيت گفتار ائمه معصومين عليه‌السلام.
  امام با قرآن در همه عوالم معيت دارد.
  روايات شيعه در حديث ثقلين..
  جمع آوري علي عليه‌السلام قرآن را و بردن آن به مسجد.
  معرفي رسول خدا علي عليه‌السلام را در حجره.
  مقام عترت در بيان ائمه عليه‌السلام.
  خطب نهج البلاغه در لزوم تمسك به عترت..
  روايات صواعق المحرقه در امامت ائمه طاهرين..
  احاديث وارده از عامه در تمسك به ثقلين..
  بيان علامه سيد شرف الدين درباره احاديث ثقلين..
  عبقات الانوار و شرح حديث ثقلين..
  مشاهير علماء كه حديث ثقلين را روايت كرده‌اند.
  حديث ثَقَلَيْن به روايت اميرالمؤمنين على‏بن ابيطالب عليه السلام:
  حديث ثَقَلين به روايت فاطمه زهرا عليها سلام‏الله:
  حديث ثقلين به روايت ابوذر غِفارى..
  حديث ثقلين به روايت جابربن عبدالله انصارى..
  حديث ثقلين به روايت حُذَيْفَةُ بْنُ يَمان..
  حديث ثَقَلَيْن به روايت حُذَيْفَةُ بنُ اُسَيْدٍ الغِفارى..
  حديث ثقلين به روايت ابورافع غلام رسول الله‏صلى الله عليه وآله.
  حديث ثقلين به روايت زيدبن ثابت..
  حديث ثَقَليْن به روايت ابوسعيد خُدْرى..
  >> حديث ثقلين به روايت زيدبن أرقم..
  حديث ثَقَلَين به روايت عبدالله بن حنطب..
  حديث ثقلين به روايت براء بن عازب..
  حديث ثقلين به روايت انس بن مالك..
  حديث ثقلين به روايت عامربن ليلى بن ضُمَره.
  نزد مولف مجموع راويان حديث ثقلين از صحابه 36 نفرند.
  منتخبي از احاديث وارده در تمسك به ثقلين..
  روايات درباره اهل بيت منحصر در حديث ثقلين نيست..
  اشعاري درباره امير المومنين عليه‌السلام.
  درس 191 تا 195: موارد صدور،و مواقع احتجاج، و بحث کلامي حديث ثقلين
  تفسير آيه و اعتصموا بحبل الله …..
  تفسير آيه اعتصام از علامه طباطبائي (ره).
  روايات وارده درباره حفظ و خلافت ثقلين در الميزان..
  روايات افتراق امت اسلام بر هفتاد و سه فرقه.
  روايات شباهت عملكرد اين امت با انتهاي گذشته.
  روايات رسول خدا كه بعضي از اصحاب را از حوض كوثر دور مي‌كنند.
  لزوم شناخت و پيروي امام معصوم.
  نتايج تفسير علامه طباطبائي (ره) از آيات در مورد ثقلين..
  مقاماتي كه رسول خدا به حديث ثقلين لب گشوده‌اند.
  مورد دوم : توصيه به عترت به وفد ثقيف...
  مورد سوم : خطبه رسول خدا درباره ثقلين در عرفات..
  مورد چهارم و پنجم و ششم : خطبه رسول خدا درباره ثقلين در مسجد خيف...
  مورد هفتم : خطبه رسول خدا درباره ثقلين در غدير خم..
  مورد هشتم و نهم : خطبه رسول خدا درباره ثَقَلَيْن بعد از نماز صبح و ظهر.
  مورد دهم : خطبه رسول خدا درباره ثقلين در حضور انصار.
  مورد يازدهم : گفتار رسول خدا درباره ثقلين بر منبر در آخرين خطبه خود.
  مورد اول : احتجاج امير المومنين عليه‌السلام در مسجد در خلافت عثمان..
  مورد دوم : احتجاج امير المومنين عليه‌السلام در رحبه كوفه.
  مورد سوم : احتجاج امير المومنين عليه‌السلام در مجلس شورايي عمر.
  مورد چهارم : احتجاج امير المومنين عليه‌السلام با طلحه.
  مورد پنجم: احتجاج اميرالمؤمنين ‏عليه السلام است..
  مورد ششم : احتجاج امام مجتبي عليه‌السلام پس از بيعت با او.
  مورد هفتم : احتجاج امام مجتبي عليه‌السلام بعد از صلح با معاويه.
  مورد هشتم : احتجاج سيد الشهداء عليه‌السلام در سرزمين مني...
  مورد نهم: شهادت ابن عبّاس است در تمسّك به حديث ثقلين..
  مورد دهم و يازدهم : شهادت عمروعاص و حسن بصري..
  بحث در سند و دلالت حديث ثقلين..
  رد صاحب عبقات برگفتار بخاري در منكر بودن حديث..
  رد صاحب عبقات بر ابن جوزي در اين باره.
  بحث درباره مفاد حديث ثقلين..
  معناى لغوى ثقلين..
  معناى لغوى اهل بيت و عترت..
  مراد از اهل بيت و عترت..
  روايات خاصه و عامه در تعيين دوازده امام.
  بطلان تفسير زيد بن ارقم از اهل بيت..
  مفاد حديث ثقلين حجيت اهل بيت و عترت است..
  مواخذه رسول خدا از امت در روز قيامت نسبت به ثقلين..
  فضل اهل بيت (ع) به نقل علامه حلي (ره).

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی